Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg med "platt" sida  (läst 1308 gånger)

friden

• sysslar med odling och höns
    • Södermanland
Ägg med "platt" sida
« skrivet: 14 sep-14 kl 08:55 »
Hej då jag hämtade ägg i morse hittade jag ett miss format ägg. Kollade runt på nätet och fick fram ib eller flat side egg. Vad tror ni och vad gör man om man har fått ib i flocken?

Minicool

• -
SV: Ägg med "platt" sida
« Svar #1 skrivet: 15 sep-14 kl 12:46 »
Det ser ut som om det skulle kunna vara ib enligt bilder på nätet men den sjukdomen har jag ingen kunskap om själv. Det SVA skriver finns det bara att obdusera för att veta säkert men det är ju synd om det är friska hönor för övrigt kanske?

Det jag tänker på är att det skulle kunna vara brist på kalcium för hönan istället. Har de fri tillgång på snäckskal? Jag har själv fått något enstaka ägg som varit lite som ditt längst ut i änden bara och varit väldigt tunt i skalet. Men när jag flyttade snäckskalen till en bättre plats i hönshuset så alla kom åt bättre och städade och fyllde på med jämna mellanrum har det problemet försvunnit.

Du kan ju kolla det först =)

friden

• sysslar med odling och höns
    • Södermanland
SV: Ägg med "platt" sida
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 18:28 »
De har fri tillgång till snäckskal så det tror jag inte men vi har en höna som har varit lite konstig. Hon har blivit hårt parad (så hon tappat fjädrar på ryggen)av tupparna och vi trodde att hon drog sig undan för att vara i fred. Får kolla henne lite extra nu då

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser