Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kulliga getter sämmre mjölkare?  (läst 1835 gånger)

andreana

• Gäst
Kulliga getter sämmre mjölkare?
« skrivet: 12 dec-05 kl 19:28 »
Jag har skaffat mig två kulliga getter, dessa hade jag tänkt att mjölka för husbehov. Hörde dock av en bekant att kulliga getter producerar mindre mjölk.  ???
Är det någon här vet om detta stämmer eller inte?

Vad har det för betydelse om geten har horn eller inte ?

Villola

• Ångermanland
Re:Kulliga getter sämmre mjölkare?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-05 kl 21:07 »
Det påverkar inte mjölkningen nåt om geten har horn eller inte,har själv haft getter i 20års tid både behornade o hornlösa o aldrig märkt nån skillnad, däremot har det betydelse om getterna kommer från starkt inavlad besättning o utfodringen varit undermånlig geten behöver en riktig foderstat för att det ska bli nån mjölk att tala om,samt att man gjort ett avelsurval o inte sparar killingar efter dåliga getter.

drängen

« Svar #2 skrivet: 13 dec-05 kl 13:54 »
Instämmer!  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 14 dec-05 kl 02:43 »
Jag har hört från annat håll att man förr trodde att behornade djur gav mindre avkastning. Så olika det kan vara  ::)

andreana

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 dec-05 kl 21:35 »
Ja verkligen, får ge svar sen när jag börjat mjölka mina getter.
 ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jan-06 kl 12:51 »
Svar får du bara hur mycket dina getter mjölkar. De flesta såna här generaliseringar grundar sig just på egen erfarenhet och då på ett mer eller mindre begränsat antal djur. Det ligger ingenting i påståenfdet att kulliga getter, får eller kor skulle mjölja sämre än behornade. Men, i enskilda besättningar kan det ju givetvis vara så, men det beror på tillfälligheter. Kanske den mest högmjölkande geten i en liten besättning råkade vara kullig )obehornad) eller behornad. Man lade till fler avkommor efter den om det nu var en besättning som värderade just mjölkmängden över andra egenskaper. Till sist blev det ju en sanning i den besättningen att behornade eller kulliga getter mjölkade bättre än motsatsen, men mjölkförmågan har inget genetiskt samband med ev. hornanlag, det vågar jag påstå!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 08:15 »
Ja, var det inte Linné själv som skrev att "de kullota äro de bästa"?  Sen har jag hört (tyvärr inte läst) om en undersökning i Frankrike, där man noterat mjölkmängd och förekomst av s k pinglor.  Och funnit ett "klart positivt samband".

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 03 mar-07 kl 21:27 »
Med pinglor, menar du kläpparna....eller för att använda ett modernare ord FLÄRPARNA, bihangen på halsen?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 21:42 »
Ja, kärt barn har många namn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

72 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser