Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matsmältningen hos nykläckta kycklingar  (läst 1221 gånger)

Vasajungfrun

Matsmältningen hos nykläckta kycklingar
« skrivet: 08 nov-14 kl 21:06 »
Jag har en kyckling som jag ikväll upptäckte att den hade avföring runt rumpan. Den är 2 dygn gammal och varit pigg som alla andra men nu satt den bara och slöade. Jag trodde först att den hade en hård klump men när jag tog upp den visade det sej att analen var svullen och i "hålet" syntes en massa frön. Jag tvättade med ljummet vatten och petade bort säkert 10 frön med en tops som inte kom ut av sej själv. Vad har hänt? Ger jag fel foder? Jag har gett kokt äggula och undulatfrön.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Matsmältningen hos nykläckta kycklingar
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 00:39 »
Vi har en liten krake vi fick hjälpa ut, då skalet var för litet och hårt. Fick tvätta honom också men det blir ingen reda med honom. Fast han är 3 månader nu är han bara 1/3 så stor som de andra.
Din beskrivning antyder att han börjar äta för tidigt. De lever på gulesäcken de första dagarna och ska inte ha något förrän 2-3:e dan. Då är kokt ägg bra för att få igång lilla magen. Sen brukar de få kycklingfoder och vete några veckor.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vasajungfrun

« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 01:01 »
Jag börjar också misstänka att han inte var mogen för mat. För när jag tänker efter var han sista kycklingen ur äggen så¨han blev flyttad nästan genast till sina syskon som var 1dygn äldre. Finns väl inget jag kan göra mera för att rädda honom? Är det så att maten kommer rakt igenom om de inte är mogna för foder?

Vasajungfrun

« Svar #3 skrivet: 10 nov-14 kl 21:30 »
Idag mår min kyckling mycket bättre. Han är uppe och sitter inte och hänger med vingarna och huvudet. Jag har tvättat bort klumpar och frön från stjärten varje dag. Gett honom fil och vatten via spruta. En dropppe matolja gav jag honom på söndagsmorgonen. Nu sitter han och pickar i sej lite frön och sandkorn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser