Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Entropion, inrullade ögonlock  (läst 3628 gånger)

vallmia

Entropion, inrullade ögonlock
« skrivet: 07 mar-07 kl 08:18 »
Är det någon här som har egen erfarenhet eller kunskaper om entropion (=inrullade ögonlock, medfödd genetisk missbildning)? Har förstått att arvsgången är komplicerad.
Har tidigare enbart haft pälsfår men har i år även en texelbagge och till honom två nya tackgrupper  av dorset/finull (från två olika uppfödare). I det gänget som har lammat har cirka hälften av lammen fått entropion. En "enklare" variant skulle jag tro. Både baggen och denna tackgrupp är från erkänt duktiga uppfödare.
Vad jag har läst så ska inga bagglamm sparas som har haft detta (o det låter väldigt logiskt i mina öron), men hur är det med övriga? Baggar som inte har, och hur är det med tacklammen, både de som har och de som inte har? Läste även att man inte ska korsa samma bagglinje med samma tacklinje igen, och det verkar också logiskt, men hur stor är risken att de som ska lamma senare under säsongen också kommer att ha detta? Det måste väl helt bero på hur det nedärvs.
Får se hur lammen i den andra tackgruppen kommer att bli. I övrigt är alla lammen pigga och växer bra.

Sirpa

• -
Re:Entropion, inrullade ögonlock
« Svar #1 skrivet: 19 mar-07 kl 22:22 »
Slakta alla lamm som har entropion!
Och baggen som lämnar entropion ska inte avlas på !

Har lammen entropion så måste du se till att de inte har ont av inrullningen... (operation, salva etc....)
Den nöter ju på hornhinnan och det gör ju jätteont och tillslut blir lammet blindt...

Hur har det gått med dina entropion lamm ?
Höns och Liljor i min trädgård.

vallmia

Re:Entropion, inrullade ögonlock
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 21:40 »
Hej igen,
Det har gått bra med alla lammen, även de som har fått ögonlocksinrullning. Alla är pigga o glada och allmänt våryra nu. :-) I nuläget är det ca 50 % av lammen efter den baggen som har fått defekten. Jag har då "dragit ner" huden nedanför ögonen oftast en ibland några gånger och efter en-två dagar är det helt ok, och jag ser ingen konstighet i hornhinnan, eller rinnande ögon etc efter det.
Jag har pratat med några uppfödare, bla den som jag köpte tackorna av. Och problemet är enligt dem relativt vanligt  ff hos texel. Men knepigt att kunna komma tillrätta med då arvsgången inte är känd. Några tyckte att det inte lönade sig att plocka bort dem som hade det.
Själv kommer jag låta alla lamm efter denna bagge och dessa tackor gå till slakt, och jag kommer inte att använda denna bagge på detta gäng igen. Baggen har även betäckt en annan grupp tackor, från annan uppfödare, så det ska bli intressant att se om de får ok ögon. Håller tummarna, för i övrigt har alla lammen varit väldigt fina och växt bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

80 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser