Hej igen,
Det har gått bra med alla lammen, även de som har fått ögonlocksinrullning. Alla är pigga o glada och allmänt våryra nu. :-) I nuläget är det ca 50 % av lammen efter den baggen som har fått defekten. Jag har då "dragit ner" huden nedanför ögonen oftast en ibland några gånger och efter en-två dagar är det helt ok, och jag ser ingen konstighet i hornhinnan, eller rinnande ögon etc efter det.
Jag har pratat med några uppfödare, bla den som jag köpte tackorna av. Och problemet är enligt dem relativt vanligt ff hos texel. Men knepigt att kunna komma tillrätta med då arvsgången inte är känd. Några tyckte att det inte lönade sig att plocka bort dem som hade det.
Själv kommer jag låta alla lamm efter denna bagge och dessa tackor gå till slakt, och jag kommer inte att använda denna bagge på detta gäng igen. Baggen har även betäckt en annan grupp tackor, från annan uppfödare, så det ska bli intressant att se om de får ok ögon. Håller tummarna, för i övrigt har alla lammen varit väldigt fina och växt bra.