Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  diarre efter förlossning normalt??  (läst 3231 gånger)

ilona

diarre efter förlossning normalt??
« skrivet: 25 mar-07 kl 08:59 »
mina första lamm är 2 dagar och pigg, 3 stycken med en gång så förstår jag väl, att mamman är inte speciellt pigg. Nu blir jag bekymmrad, diarre slutar inte, hon äter inte och det vore bra, att höra av er här i forum: är det normalt och klarar hon sig själv med lugn och ro , räker det med behandling med husmedel (bakpulver + salt + honung).?
Tack
ilona

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:diarre efter förlossning normalt??
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 09:50 »
Nej det är inte normalt.

Vad ger du henne för foder och hur mycket ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

attefocratte

« Svar #2 skrivet: 25 mar-07 kl 11:01 »
Kolla tempen på henne! Foderleda är alltid ett stort varningstecken! Dricker hon?
Får lammen di? Varma i munnen, inte krumma i ryggen, står på benen?!
Tackorna brukar vara glada för ljummet vatten direkt efter förlossningen utan mat och vatten sinar mjölkproduktionen snart.

Passar på att fråga efter mönster till "lammtröja" här också! Har just fått fyra "småsaker" 2-3,5 kg. Kontrasten är stor efter den förra lammningen med 2 födda på 5,5 och 6 kg.

ilona

« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 00:27 »
Hej och tack för snabbt svar!
..utan mat!!.. nu är allt klar, vi som oerfaren fårägare tänkte för mänskligt och har själv förorsakt att Lisa (en vit finull/skogsfår ) måste lida efter fel foder. Första lammning hos oss ( första lamm ifjol, men det var inte hos oss) och hon gjorde ett så mycket bra jobb och klarade allt själv med sina tre svarta småsaker, enligt vara  bedömning har hon förtjänt en extra belöning: en rejält hink kraftfoder, absolut fel som jag nu förstår, lyckligtvis har vi 6 dräktiga tackor kvar och så ett misstag ska inte ske en gång till! I dag har hennes hälsotillstånd förbättrad sig tydligt, diarre är inte över, men hon dricker och äter, står på benen och alla tre barn ( alla helt svart, 2 st. med 2kg, största lamm har 3kg) växer redan efter 2 dagar. Trots att mamman verkade riktig sjuk, stod hon upp och ger sina barn vad de behöver.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 05:23 »
Härligt att det gick bra till sist, och jätteskönt med djurägare som bryr sig om sina djur.  Att det ändå blir lfel ibland kan inte hjälpas.  Lycka till med de andra nu, och hoppas att allting går bra med dem!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser