Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostera gödsel för värme i lagården  (läst 2298 gånger)

octavianus

• Uppland
kompostera gödsel för värme i lagården
« skrivet: 25 okt-14 kl 13:36 »
Funderar på om man kunde kompostera hönsbajs med halmströ i, för att ta tillvara på värmen för uppvärmning i lagården.

Jag har några 200liters "olje"tunnor, med avtagbart lock. Jag har även en elektrisk brukblandare. Min tanke är att man fyller den till en tredjedel med bajs och strö, har i lagom med vatten (vad nu lagom är), rör runt. På med locket så det inte luktar så jävligt. Sen får man vispa runt i det där kanske en gång i veckan, samt ha på en del nytt när processen kommit igång.

Funkar det, eller behövs det massor med syre, så man inte kan ha locket på, vilket gör att det kommer lukta satan?

Har även en stor (210liter) cementblandare man kunde göra det i, och så köra den några varv varje dag när man ändå är nere och matar djuren. Så fixar man något lock till den, men att det kommer in syre då när man blandar runt den en gång om dagen.

Vad tror ni, kan det funka? Tänkte gratis värme samt blir fint till landen till i vår.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
SV: kompostera gödsel för värme i lagården
« Svar #1 skrivet: 25 okt-14 kl 13:57 »
Att använda kompost för värme har diskuterats tidigare i forumet, lyckas dock inte hitta tråden/trådarna nu... Tror man kommit fram till att det är rätt svårt och ineffektivt och komposten blir för kall om man "stjäl" värmen ifrån den, så den "stannar av"...
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

octavianus

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 14:09 »
Att använda kompost för värme har diskuterats tidigare i forumet, lyckas dock inte hitta tråden/trådarna nu... Tror man kommit fram till att det är rätt svårt och ineffektivt och komposten blir för kall om man "stjäl" värmen ifrån den, så den "stannar av"...

hm,, ok. Det är därför jag tänker att man rör om i den ofta, och tillför nytt material hela tiden. Just för att den inte ska ta fart. Sen all värme som bli i komposten måste ju så småningom komma ut iaf, så har man den i huset som ska värmas, tar man ju tillvara på den.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 okt-14 kl 14:15 »
Smart idé men varför måste du röra runt ävjan? I min kompost rör jag extremt sällan och den brinner fantastiskt bra ändå. Jag brukar ösa i en del färsk gödsel och färskt gräsklipp och då brinner komposten så den ryker även mitt i sommaren. För lufttillförsel kan du väl borra upp små hål i locken eller långt upp på tunnorna. Eller kanske längst ner så att kall luft sugs in där, kanske lägga en liten bräda för spalt i botten? Och ha ett översta lager med tex jord eller sand så blir nog inte lukten outhärdlig, tror jag...Vet inte om man behöver så mycket vatten, hälften gödsel/strö 1/4 vatten ett lager jord grus 5-10 cm och resten luft i tunnan, låta det vara och se vad som händer, kanske mäta temp i och kring tunnorna? Spännande  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 25 okt-14 kl 14:36 »
Jag förstår inte varför du vill göra något slags gegga genom att sätta till vatten. Det lär öka risken för anaeroba processer som kan skapa farliga gaser.

Du har ju en massa kogödsel redan om du har kor. Kanske mer energi i den i så fall?

Men jag undrar om det inte är ett ganska vanskligt projekt, med tanke på stallmiljön för dina djur. Gödsel som ligger kvar i ett stall alstrar ammoniak och andra otrevliga ångor. Dock om den strös med t.ex. jord eller stenmjöl så luktar den mindre. Möjligen kan du få en OK variant genom att göra en bra vanlig aerob kompost, där du även sätter till t.ex. flis, halm el dyl. för att få en bra komposteringsprocess. Jämför även principen ströbädd, där förbränningen dock bromsas av att gödsel+strö packas ihop, så att det blir en viss syrebrist.

Idé: googla på t.ex. värme från gödsel
Jag gjorde det och fann en del, men ändå inte riktigt rätt grej att länka till.

Blomknopp, det handlar nog inte om att lägga in värmeslingor i komposten, bara om att passivt ta vara på spillvärmen. Så komposten lär inte bli kyld.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-14 kl 19:13 »
Borde funka med en tunna som man kopplar spirorör ifrån..röret kan gå under hönsens sittpinnarna och rätt ut genom väggen..då kan man ha lock på tunnan..eventuellt kan mm dra ett extra rör för syretillförseln..värmen som alstras ångar nog på rätt bra..
Fjäderfän och kaniner

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 25 okt-14 kl 19:20 »
Här är en troligen relaterad tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129051.0

Ännu en kanske delvis relaterad tråd (har inte kollat detta så noga):
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128056.0

octavianus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 okt-14 kl 11:52 »
tack för funderingar. Tror ni det kan bildas så pass mycket gaser att det blir farligt för djuren? Jag har får och höns i lagården. Att jag ska tillsätta vatten beror på att det är mer eller mindre heltort just nu, förutom det som ligger under vattenautomaten.

Tror ni det blir fel blandning för en bra kompostering med bara hönsbajs och halm (skulle tippa på 50% var). Bör man tillsätta lite mer annat material, typ löv, spån osv?

Hur mycket syre tror ni det behövs?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 26 okt-14 kl 12:39 »
Gaser från gödsel är ju allmänt ett problem i djurstallar. Behöver hanteras rätt om gödseln inte gödslas ut omgående.

Vad du tänker göra är experimentellt och behöver prövas ut. Börja i liten skala föreslår jag. Ta även reda på ungefär hur mycket värme du kan få ut, så du vet om det är nåt att satsa på, hur mycket som behövs för att så småningom få det att fungera i full skala samt vilka gödselslag som är lämpligast. Var beredd på att du måste kunna tillföra värme på annat sätt tills du möjligen fått detta att funka.

Visst kan man behöva tillföra lite vatten även vid fast aerob kompostering, om materialet är torrt.

Observera tillsats av lucker jord, gammal välbrunnen kompost och/eller stenmjöl, för att reglera processen. Särskilt viktigt i detta fall, då det troligen kan bidra till mindre avgång av osunda gaser.

Syre tas väl från luften? Eller hur tänker du? Är det ändå våt kompostering du är inne på?
PS. och/eller något slags mera sluten process i processkärl? Inte mitt område i så fall. Men du bör nog se till att få väck avgaserna i så fall, t.ex. som Grimbart föreslog.
« Senast ändrad: 26 okt-14 kl 13:17 av Anders S »

octavianus

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-14 kl 13:20 »
tanken är att det bara ska vara tillskottsvärme, djuren får bidra med lite de också, samt något annat för att hålla det över nollan.

Att göra ett lock med en slang ut genom väggen är ju såklart ett alternativ för att bli av med gaser, men det tar ju bort mycket av värmen också.

Angående syre så menar jag mest, hur tät får behållaren vara? Jag ska inte dra igång komposteringen ännu, utan när jag har mer användning av den. Men bra att bunkra upp med material redan nu, innan snö och dylikt kommer.

Vad gör stenmjölet? Höjer PH värdet? Jag har dålig koll på hur en bra kompost fungerar, men tillföra lite jord och dylikt utifrån verkar bra. Vanliga maskar, bär man tillsätta det också kanske?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 26 okt-14 kl 13:46 »
Vad gör stenmjölet?
Som jag tror jag sa gynnar det en bra omsättning (reglerar processen). Bidrar till ytor och näring för mikroorganismer. Ungefär sisådär. Samma sak med jord och mogen kompost. Maskar tillsätter du om du vill göra en maskkompost. En sån bör inte vara särskilt varm, knappt ens ljummen (fråga maskkomposteringsentusiasterna) och kräver lite speciella arrangemang.

Din inställning verkar mycket experimentell och dina förberedelser mycket preliminära...

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 27 okt-14 kl 08:49 »
Rimlighetsberäkning... Hur mycket värme kan du få ut ur ett 200-litersfat med gödsel?
Tänk torr fin ved. Då är 200 liter inte mycket. Det här är en våt gucka, som skall "brinna" sakta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser