Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa alternativfoder?  (läst 1791 gånger)

CWTCH

• Dalsland
Bästa alternativfoder?
« skrivet: 23 jun-14 kl 09:49 »
Får hem mina första vaktlar i dagarna. Var förbi Granngården för att köpa mat åt dem men deras kalkonfoder var slut. Behöver alltså något som mina vaktlar kan äta tills jag får tag i rätt foder. Funkar kalkonstart (heter något annat) även till vuxna fåglar eller har de tröttnat på "barnmat"?
En sådan säck med foder är ju väldigt stor, hur länge räcker en sådan om jag har 4-5 vaktlar? Känns så onödigt att köpa en hel säck om den ändå hinner bli dålig innan den är uppäten men det finns kanske inget bättre alternativ?

wahlgrens

• Uppland
SV: Bästa alternativfoder?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-14 kl 07:00 »
Mina vaktlar äter värpfoder för höns... De har levt på samma som hönsen sen de kläcktes och de mår toppen. En säck blir väl knappast dålig, om du inte förvarar den dåligt.. Svårt att säga med åtgången, jag har tio vaktlar, de äter ca 3-4 dl om dagen.

farmor eva

• Medelpad
SV: Bästa alternativfoder?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 10:32 »
Hej läste nyss en avhandling om Vaktlar; från födseln till dess att de är slaktfärdiga vid 6 veckor går det åt 660 gr foder per vaktel vilket blir 110 gr per vecka kan vara bra att veta, då är det lätt att räkna ut foderåtgången, eller du får ialla fall en hum om åtgången även om dom äter lite mer/mindre, lever längre ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser