Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera vedspis  (läst 4254 gånger)

Anna Frida Johansson

renovera vedspis
« skrivet: 21 jan-15 kl 19:29 »
Jag har en idun no. 1 i den ganska ruckliga drängstugan.
Den är ytrostig och säkert inte använd på väldigt länge men ser hel ut från utsidan.
Tänkte se om den är värd att renovera och sätta in i köket.
Min tanke då är att riva isär den, glasblästra alla delar, byta trasigt, skruva ihop med pannkitt och lera om.
Nu har jag hört att det är tokigt att göra då gjutjärnet lätt skulle spricka om jag skruvar isär och att det blir dåligt drag om det blir för rent från sot utan att jag istället borde stålborsta runt ugnen och utsidan samt lera om ovanifrån.
Några tips om detta?
Tack på förhand!

torbjorn

• Medelpad
SV: renovera vedspis
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 20:11 »
Det är ingen risk att gjutjärnet spricker för att man tar isär och sätter ihop vedspisen.

Dåligt drag för att det blir alltför sotfritt är inte heller någon risk. Får man problem med draget och det inte beror på att någonting är igensotat eller spjället stängt, så brukar det snarare ha med felbyggd skorsten att göra.

Jag skulle nog föreslå att du plockar isär den åtminstone delvis - lyfter av hällen och tar ut lösa brännplåtar mm. Kosta inte på sandblästring invändigt på ytor som ändå inte syns till vardags, men utanpå kan det ju vara utseendemässigt lämpligt. Glasblästring använder man mest för ömtåliga mjuka metaller (t ex aluminium), för gjutjärn och stål är det sandblästring som gäller.

Tänk på att tätningen runt hällens kant ofta är gjord med ett asbestsnöre, iaktta lämpliga skyddsföreskrifter för att inte råka få i dig asbestfibrer när du tar bort resterna av det. Numera finns det glasfiberbaserade material att täta med istället (till och med på Biltema).

Om det går att få tag i reservdelar och du är beredd att betala vad det kostar, så skadar det inte att byta sönderbrända och spruckna roster, brännplåtar mm.  Om delarna till ugnen skulle ha slagit sig så det är otätt i fogar i den så kan det finnas anledning att plocka isär spisen ännu mer för att kunna rengöra i fogarna och täta med pannkitt.

Anna Frida Johansson

« Svar #2 skrivet: 21 jan-15 kl 20:55 »
Tusen tack för svaret!
Tanken med glasblästring var att jag var orolig för gröpper på ytan men det är alltså ingen risk?
Är det inte ruskigt svårt att se eventuella tunna sprickor om inte ytan är helt ren?
Och så trodde jag att hela spisen far isär om jag skruvar dän hällen (som vad jag kan se sitter med genomgående bult)?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jan-15 kl 21:33 »
Nu har jag aldrig tagit isär någon spis av just den modellen, de jag har kommit i kontakt med har suttit ihop i ett stycke fastän man lyfter av hällen, det finns skruvförband längre ner i spisen som håller ihop sidor mm.

Jag såg att om man gör en bildsökning på nätet på "idun no 1" så hittar man sprängskisser på spisen, där bör det ju gå att se hur saker ska sitta ihop.

Gropar på gjutjärnsyta efter blästring är nog snarare rester efter gravrost än sådant som blästringen i sig orsakar. Åtminstone om man tar det någotsånär försiktigt och blästrar i blästerskåp eller med en fristrålebläster för hemmabruk. Däremot kanske det kan vara en annan sak om man lämnar sakerna till en firma som sysslar med blästring av broar, dammluckor och liknande riktigt grova konstruktioner.

Nästan osynliga sprickor spelar ingen roll i en vedspis, så länge delarna håller ihop. Det behöver ju inte vara perfekt gastätt någonstans, det finns ändå glipor runt plattor, vid eldstadslucka osv. Ofta är reservdelarna så dyra och/eller svåra att få tag i att man inte vill byta ut en sprucken detalj så länge den fyller sin funktion.

Anna Frida Johansson

« Svar #4 skrivet: 21 jan-15 kl 21:42 »
Låter lovande, jag ska prova ta dän hällen till att börja med.
Tack för tipset om asbest-tätningen, det hade jag ingen aning om!
Om det inte spelar jättestor roll att det är sot och rost kvar i spisen är det ju klart mindre jobb att inte blästra var del för sig...
Vet du hur rent det måste vara för att leran ska fästa?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-15 kl 11:38 »
Vet du hur rent det måste vara för att leran ska fästa?

Menar du leran som ska ligga på ungstaket så sopade jag bara rent och la dit ny lera med järnflisspån. Inga problem att få den att fästa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser