Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gamla timmerväggar=be om ohyra?  (läst 1555 gånger)

södraryd

gamla timmerväggar=be om ohyra?
« skrivet: 27 nov-14 kl 14:37 »
Velar fram och tillbaka vart och hur jag skall hålla mina höns. Är det större risk att få kvalster och annan ohyra på sina höns om man har dom i ett gammalt hönshus med slitna timmerväggar, eller är det främst ett problem om man väl får det och skall bli av med dom?
 Tänker annars bygga inne i ladugården. Om jag väljer att ha någon vägg endast med nät, hur blir det då vid ett eventuellt angrepp av ohyra? Måste jag då sanera hela ladugårdsbyggnaden??

Hoppas jag får några kloka svar på mina frågor :)

// Karolina

sonja på slätten

• Halland
SV: gamla timmerväggar=be om ohyra?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-14 kl 16:55 »
Ohyran trivs i sprickor och skrymslen.  Kanske man i viss mån kan täta med kalk.
Dock är det så att kvalstren vill sitta så nära hönsen som möjligt.  Bara när de är så många att det är så att säga fullsatt sprider de sig längre bort. Så om man gör i ordning ett kvalstermysigt ställe precis intill hönsen,  t.ex under sovpinnen, och kollar där varje vecka,  kan man stoppa angreppet medan det är litet.
Ett annat högriskställe är i redet hos en ruvhöna. Måste kollas ofta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

södraryd

« Svar #2 skrivet: 27 nov-14 kl 17:14 »
Ohyran trivs i sprickor och skrymslen.  Kanske man i viss mån kan täta med kalk.
Dock är det så att kvalstren vill sitta så nära hönsen som möjligt.  Bara när de är så många att det är så att säga fullsatt sprider de sig längre bort. Så om man gör i ordning ett kvalstermysigt ställe precis intill hönsen,  t.ex under sovpinnen, och kollar där varje vecka,  kan man stoppa angreppet medan det är litet.
Ett annat högriskställe är i redet hos en ruvhöna. Måste kollas ofta.

Ja förebygga är ju givet. Har läst och läst och kiselgur ska ju vara bra att blanda i sandbadet och tänker att det är bra att strö på sittpinnar och i botten på redet regelbundet. Stallosan F är tydligen även det bra i förebyggande syfte. Och kanske då några wellpapp fällor vid sittpinnarna så man har koll på läget ?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 01 dec-14 kl 13:14 »
Hur är det med sprickor och skrymslen i taket?

En bekant till mig gör just nu ett hönshus där innertaket (ca 2 m över golvet och 0,5 m över sittpinnen) är av spåntade brädor. Massor med springor, med andra ord. Är det något att oroa sig för? Väggarna är släta och golvet är täckt av cement.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-14 kl 19:14 »
]Det kan absolut bli i taket, och jag har hört talas om hemska situationer ,  vid långt gångna angrepp, när kvalster släpper sig ner i huvudet på  folk som går in där.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 01 dec-14 kl 21:18 »
]Det kan absolut bli i taket, och jag har hört talas om hemska situationer ,  vid långt gångna angrepp, när kvalster släpper sig ner i huvudet på  folk som går in där.

Okej, tack.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser