Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp ger sig på skadad höna efter hökattack. Vad göra? Hjälp!  (läst 1649 gånger)

Görnvåg

• Gör det först, berätta sedan.
    • Uppland
Hej alla! Första inlägget här, så ni får vara snälla mot mig : -)

Har 4 höns och en tupp. Tuppen är av rasen Queen Silvia, samt en höna.  En Kochi, en New Hampshire samt en okänd svartvit höna. Allt fri och fröjd. Fick dem när de var kycklingar (10 veckor) har nu haft dem i ca fyra månader. De har ett hönshus samt möjlighet att vara ute i hänget (alltid öppet) som är på ca 8 kvm. Ibland släpper vi ut dem på gården och de gillar att springa och flyga. Sedan hände det otäcka. Efter en Duvhök slog vår älskade Kochihöna Adolfina. Jag sprang ut på gården då jag hörde tummultet. Lyckades till slut jaga iväg höken. Hönan var skadad och blodig men vi lyckades hela henne och hon är nu återställd. Men nu börjar det tråkiga. Efter att vi satte tillbaka henne i gruppen ger sig tuppen på henne. Illa. Tycker mig se att han har blivit lite traumatiserad av händelsen. När höken slog, varnade han samt sprang iväg med alla höns och gömde sig under en gran. Hur ska vi få tuppen att sluta plåga henne? Måste vi ta bort tuppen? Tacksam för svar.   

Vänligen
Maria
« Senast ändrad: 17 jan-15 kl 14:50 av Görnvåg »

Stormcrow

• Norrbotten
Höns kan vara lite lustiga(?) på det sättet, en skadad/sjuk individ ses som svag och en belastning för flocken och ska därför drivas bort.

Försök separera dem, men bara med ett galler emellan, de ska se varandra. Om det efter någon vecka fortfarande inte går, så skulle jag ta bort/omplacera hönan, inte tuppen. Han verkar vara en bra flockledare, som varnade och tog dem till skydd, så har han inga andra fel (folkilsk, attackerar människor) så är han något att spara.

Görnvåg

• Uppland
Tack Stormcrow!
Vi gjorde detta fast enbart under någon dag. Sedan in i focken med känt resultat. Nu har vi dem med ett galler emellan. Ok… Då ska vi vänta någon vecka och upprepar det sig så måste alltså hon bort? Bra att veta att tuppen beter sig som den skall. Problemet är att jag är som mest fäst vid henne. Snyft…  :'(
Tack för svar. 
« Senast ändrad: 17 jan-15 kl 11:02 av Görnvåg »

sonja på slätten

• Halland
Om hon varit borta från flocken en tid,  betraktar tuppen nu henne som en utböling.  Om hönan omplaceras till en ny flock lär det gå likadant för henne där. Höns är tyvärr sådana.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Stormcrow

• Norrbotten
Om hon varit borta från flocken en tid,  betraktar tuppen nu henne som en utböling.  Om hönan omplaceras till en ny flock lär det gå likadant för henne där. Höns är tyvärr sådana.

Har de bara varit separerade med galler (jag gör en bur av kompostgaller med mat, vatten och sitt/liggplats) så har jag aldrig haft det problemet. Om de däremot varit i separata byggnader så de inte sett varandra, då kan det bli så.

Viktigast tror jag är att hönan får nog tid på sig att bli ordentligt frisk och stark, och att de ser varandra hela tiden. Jag gör likadant för att introducera nya individer i flocken, om det bara är en.

Svinotta

• Närke
Glöm inte att se över säkerheten för dom andra, nät och gömställen. Nu vet ju höken var skafferiet finns.

Görnvåg

• Uppland
Absolut! Min man har redan förstärkt taget till hänget med putsnät (tidigare fågelnät, ett sånär tunt blått av nylon ...). Vi hade massor av småfåglar som vi matade tidigare. Nu finns inte en enda kvar. Har höken etablerat ett nytt revir?
Tycker höken var rätt så fräck mot oss, som vågade hålla vår höna fast, trots att jag stod bredvid och flaxade med armar och skrek åt den. Törs vi släppa ut dem på gården även om vi är med nu?   

Tack för snabba svar!

Maria i Roslagen.
« Senast ändrad: 17 jan-15 kl 14:27 av Görnvåg »

Stormcrow

• Norrbotten
Jag hade nog hållit dem inhägnade några dagar, höken brukar lära sig att det inte är så enkelt, och söker sig vidare, sedan kan man börja ha dem ute under uppsikt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser