Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken nytta gör spjället i skorstenen ?  (läst 12332 gånger)

minn

• Västergötland
vilken nytta gör spjället i skorstenen ?
« skrivet: 19 jan-15 kl 21:26 »
I den ena rörgången i torpet har spjället rostat fast i stängt läge. När jag skulle öppna stod jag med pinnen i handen-utan "plattan"
på spjället. Det betyder att jag måste ta hål i muren för att få  ut spjället som ju täpper till som det är nu.

Men nu säger sotaren att det inte behöver monteras nytt spjäll efter att man tagit bort det gamla. Man kan bara mura igen öppningen.

Så därför: vilken funktion har egentligen skorstensspjället ? Det handlar om en helt vanlig liten Jötul 600 ugn och ingen kakelugn.

Gottfrid

• -
SV: vilken nytta gör spjället i skorstenen ?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-15 kl 21:37 »
Spjället är till för att hejda farten i kaminen så de inte brinner så de dånar.Om det är ett spjäll som ser ut som en spade så tar du borrmaskin med betongborr och borrar en skåra så kanske du kan dra ur spjället den vägen. Om du vill så går det att eftermontera ett spjäll mellan kamin och skorsten.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jan-15 kl 21:52 »
Och brinner det rejält så det dånar ordentligt, så dånar värmen ut också och av enligt min erfarenhet blir det då också sämre förbränning i eldstaden. Alltså mer sot och skit som fastnar i skorstenen och åker ut i luften.

Och så går det åt mer ved också förstås.

Är det spjäll på kaminens utgång också, så har sotaren rätt.

minn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-15 kl 22:03 »
Spjället är till för att hejda farten i kaminen så de inte brinner så de dånar.Om det är ett spjäll som ser ut som en spade så tar du borrmaskin med betongborr och borrar en skåra så kanske du kan dra ur spjället den vägen. Om du vill så går det att eftermontera ett spjäll mellan kamin och skorsten.

Efter att jag skruvade bort plattan som spjällpinnen sitter fast i så är det ju redan en rektangulär öppning i muren. Antar att det fastrostade spjället sitter rätt in. Vet bara inte vad slags verktyg jag ska använda för att få ut det. Därför trodde jag att jag måste göra ett väldigt stort hål för att få tag i den rackarn. Fint att det ev. går att eftermontera . Trodde att jag kunde använda det gamla (nya ) hålet till ett nytt spjäll.

minn

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-15 kl 22:06 »
Och brinner det rejält så det dånar ordentligt, så dånar värmen ut också och av enligt min erfarenhet blir det då också sämre förbränning i eldstaden. Alltså mer sot och skit som fastnar i skorstenen och åker ut i luften.

Och så går det åt mer ved också förstås.

Är det spjäll på kaminens utgång också, så har sotaren rätt.

Nå vad kan nu menas med "spjäll på kaminens utgång" ? Jag är något novis här  :-[

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jan-15 kl 22:18 »
Nå vad kan nu menas med "spjäll på kaminens utgång" ? Jag är något novis här  :-[

Där röken går ut från kaminen. På kaminen eller eventuellt rör, innan det kommer in i skorstenen.

minn

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-15 kl 22:26 »
Där röken går ut från kaminen. På kaminen eller eventuellt rör, innan det kommer in i skorstenen.

Ok. Men då är ju det största problemet att få bort det gamla spjället som nu täpper igen rökgången. Får prova att borra lite större hål och se om jag kan dra ut det.

minn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-15 kl 22:36 »
Men om jag funderar vidare så har jag alltid haft skorstensspjället helt öppet. Jag har bara reglerat draget med luckan/luftspjället. Betyder det att jag eldar fel ?

rönnlund

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 22:44 »
Enligt brandkåren som precis åkte så är det välldigt bra att ha ett spjäll att stänga när man som jag har fått en skorstensbrand :-X

minn

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 jan-15 kl 22:54 »
Enligt brandkåren som precis åkte så är det välldigt bra att ha ett spjäll att stänga när man som jag har fått en skorstensbrand :-X

Det låter allvarligt och ytterst tråkigt! Du har övertygat mig om att det ska monteras ett nytt spjäll så fort jag fått ut det gamla

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jan-15 kl 23:16 »
Men om jag funderar vidare så har jag alltid haft skorstensspjället helt öppet. Jag har bara reglerat draget med luckan/luftspjället. Betyder det att jag eldar fel ?

Om det är tilluften du reglerat med, alltså luften som ska in till elden, så är det oftast inte optimalt att strypa där i första hand, men alla eldstäder, skorstenar och kombinationer mellan dessa, är unika.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 jan-15 kl 06:09 »
Fördelen med att ha spjället långt upp i skorstenen är att man kan stänga när man eldat klart. Då behåller man mer värme i hela pipan och det är mindre risk för kallras.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-15 kl 20:52 »
Om du tar en grövre ståltråd ,typ svetspinne så knäcker du den i 90 grader i ena änden ,för in den så långt de går och försök vrida och dra ut.På samma vis som när du låser en gammal dörr.

minn

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 jan-15 kl 21:36 »
Tack så jättemycket för goda råd och tankar! Detta är ett supert forum  med massa kunskap. :D

RickardR

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 21 jan-15 kl 13:19 »
tigersåg är ett underverk att använda i gamla murningar som är gjorda med c-bruk/ kalk, bara såga i fogen så blir det busenkelt  att plocka ut/bort så mycket sten du behöver :D
den som frågar är aldrig vilsen

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser