Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skada på höna  (läst 2958 gånger)

Lille Sven

Skada på höna
« skrivet: 26 feb-15 kl 17:27 »
Min fina Åsbohöna har troligtvis blivit skadad av tuppen vid parning. Har ett stort hål under vingen, djupt. Detta har hänt en gång innan och den hönan fick tyvärr lämna oss. Vad ska man göra? Ska vi nacka vår fina tupp eller ska vi stå ut med att han gör illa våra hönor så grovt. Han vill ju bara para sig med dem. Han gör sitt jobb tror han. Men jag vill ju värna om våra älskade hönor också. Behöver stöd från er som kan sånt här. Vi har haft hönor i tre år bara.

nea87

• Östergötland
SV: Skada på höna
« Svar #1 skrivet: 26 feb-15 kl 17:49 »
smörj tjära på såret så vill ingen hacka i det, har du mycket höns kanske du ska sätta henne för sig själv ett tag, om hon äter o dricker o inte haltar så är det nog ingen fara... de är tåliga.... tuppen skulle jag byta ut... de är ju lätta att få tag i. inte så konstigt beteende om det hade varit värphybrider.. de är ju hopplösa, men för att va en lantras tycker jag att det är märkligt....
Jag har 15 hönor o 3 tuppar ihop, kinda höns, aldrig några problem med hackning! har haft 60 värphybrider förut o de var helt annorlunda
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Lille Sven

« Svar #2 skrivet: 26 feb-15 kl 18:09 »
Tack för snabb respons men vi tror inte de hackar på henne utan att tuppen gör illa henne när han kliver runt på ryggen och parar sig. Att hans klor eller sporrar skär in i sidorna på henne så stora djupa sår bildats. Vi satte antibiotikasalva på den förra hönans sår men efter några veckor och efter att hon började lukta illa i sommarvärmen och blev hängig så fick vi med tungt hjärta nacka henne. Vill ju inte ta bort denna fina höna också. Och vill heller inte att någon ska lida. Hon haltar nu och kammen är slokad.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 26 feb-15 kl 19:44 »
Hur många höns har tuppen? Är han 3 år? Kanske har sporrarna växd för långt? Slipa av i denna fall spetsen. 
Om tuppen har bra om hönorna och är so hård med sina damer är det en bra ide att byta tuppen. Det finns ju massor med fina tuppar.

Torry

« Svar #4 skrivet: 26 feb-15 kl 19:47 »
Detta hände en av mina hönor förra sommaren. Ett jätte långt jack uppemot 10 cm och skinnet löst så det blev som en ficka åt sidan. Jag spolade rent ordentligt med koksalt sen satte jag över ett stort plåster som jag gjort av Sorbact sårkompress och kirurgtape. Lyckades också linda en självhäftande binda runt hela kroppen så det täckte plåstret. Det läkte hur fint som helst, blev först en stor varkaka som jag tog bort, under den fanns frisk vävnad som läkte fint. Nu syns ingenting. Jag använder också sadlar till mina hönor för att skydda deras ryggar men de skyddar inte hela sidorna.
//Torry

Lille Sven

« Svar #5 skrivet: 26 feb-15 kl 21:16 »
Tuppen har fyra hönor, är snart två år och sporrarna är säkert 5 cm. Vi har aldrig fått ta i tuppen. Men hönorna kan vi ta även om tuppen blir väldigt lång i kroppen och springer. Tuppen är så snäll annars och visar hönorna var maten är, och hönorna struntar ibland i honom. Han blir så förnärmad och äter upp godsakerna själv då. Ja, de verkligen personligheter allihop.

Lille Sven

« Svar #6 skrivet: 26 feb-15 kl 21:35 »
Kommentar på Torrys inlägg: Det var värst vad dina hönor var samarbetsvilliga till omplåstring :) Skulle gärna sett henne inlindad i ett bandage! Våra nuvarande hönor är mer försiktiga och vill helst umgås i landet där vi gräver mask tillsammans. Första kullen hönor vi hade (som vi fött upp från äggkläckningsmaskin) var otroligt mycket mer tillgivna än de som nu fötts upp av hönor. Ska försöka rengöra så gott det går imorgon. Hoppas hon kryar på sig för hon är så speciell, lite orange i färgen, lite större än de andra och hade en otrolig aptit när hon var högsta hönset. Nu är hon lägst i rang.

Torry

« Svar #7 skrivet: 27 feb-15 kl 19:48 »
Den hönan tillhör inte precis gosedjuren här. Men ibland verkar det som även de räddaste förstår när man vill hjälpa dem. Om man bara själv är lugn och bestämd så brukar de gå med på det mesta. Bäst är att ta dem på kvällen när de sitter på pinnen, ett fast grepp så de inte kan flaxa och så lite godis när man är klar med behandlingen.  ;D
//Torry

Lille Sven

« Svar #8 skrivet: 28 feb-15 kl 18:02 »
Idag lyckades vi få på plåster och tejp på Fanta. Plåstret fungerar ju som skydd också och det verkar faktiskt sitta kvar. Har hållt henne ifrån tuppen så gott det gått de två senaste dagarna. Ska försöka bestämma oss om vi ska nacka tuppen bara. Svårt beslut det där. De är ju en familj.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser