Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem vid värpning?  (läst 1812 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Problem vid värpning?
« skrivet: 01 mar-15 kl 17:01 »
Hejsan,
Vår höna Klara Kluck som är redo för värpning i dagarna har betett sig udda idag och jag undrar om det kan vara något fel på henne eller om det bara är normalt beteende innan första ägget. Hon har sett lite "ruggig" ut med nacken nedkörd en aning mellan axlarna. Hon låter olycklig också och har dragit sig in i redet, dock utan att göra något annat än att stå där och låta smått eländig, nu sitter hon på pinnen.
Tycker inte riktigt att hon beter sig som de andra hönorna som börjat lägga ägg nyligen. De vankade i och för sig oroligt hit och dit, men såg inte "risiga" ut. Är beteendet normalt tror ni? Kammen är röd, men inte svullen som på de äggläggande hönsen. Jag har klämt och känt på henne, men hittar inget konstigt. Kan ägget ha fastnat tror ni?

sonja på slätten

• Halland
SV: Problem vid värpning?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-15 kl 17:07 »
 Jag tycker att du beskriver en höna som inte mår bra,  inte en som ska till att  börja värpa.
Vid problem att få ut ägget intar hönan en  upprätt ank-liknande ställning , och man kan se hur hon krystar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-15 kl 18:13 »
Tack Sonja, du har rätt, tyvärr har hönan blivit sämre idag, hon gapar tyst, har lite vattning diarré och ligger för sig själv i ett rede. Har snabbt försökt sätta in diverse åtgärder eftersom jag inte vet vad det är och hon verkar matt.
Har gett olja utfall det är sur kräva, axilur utifall det är gapmask och yoghurt (vilket de i och för sig får dagligen) utifall det är coccidos och dessutom gett henne olja i kloaken utifall det mot förmodan skulle vara ett ägg som fastnat. Dessutom sover hon på en varm vetekudde nu över natten. Det var allt jag kunde komma på att göra.
Här är symptomen om någon har någon idé om vad det kan vara:
Hon är trött, gapar, har lite svampig mjuk kräva, men inte jättestor, lite vattning diarré., ibland grönt bajs .Vad tror ni?Hon skulle just till att värpa och jag läste att det då kunde glufsa i sig en massa gräs som ställde till det.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-15 kl 19:46 »
Tyvärr låter det som om din höna är alltför sjuk för att någon bättring  är att hoppas på. Hon har nog varit sjuk en tid, din beskrivning av kammen kan tyda på det. Det är inte lätt att få en svårt sjuk höna bra, oavsett vad orsaken är.  Att dessa symptom skulle orsakas av gräsätning  kan jag absolut inte tänka mig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-15 kl 20:51 »
Hönan är nu tyvärr avlivad, tog henne till veterinär, orsaken var njursvikt säger veterinären, ev lymfos. Men jag vet inte, hon verkar inte ha stenkoll. Är detta vanligt?
Hon var 32 veckor, vad tror ni erfarna var orsaken?
Vill gärna veta om jag kan skaffa nya kycklingar eller om jag utsätter dem för smittorisk.
Så ledsamt och sorgligt det här, vi har ju bara haft en liten hobbybesättning och nu har jag bara en fin och hittills frisk hönis kvar som är olycklig och snabbt behöver sällskap (om hon nu inte också är sjuk utan att det syns)
Är det vanligt att hönorna dör innan de ens hunnit lägga ägg?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-15 kl 07:08 »
Jag vet inte hur man kan konstatera njursvikt utan obduktion,  det kanske går. Men i alla fall vet jag något som kan skada njurarna, och det är om kycklingar föds upp på värpfoder,  sådant  som har kalken inblandad.
För att utröna orsaken till dina problem (har fler blivit sjuka?)  vill man veta mer om dem,  ras, vid vilken ålder skaffades de, utfodring t.ex.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-15 kl 20:26 »
Hej Sonja, intressant, du sitter verkligen på kunskap! Det är dvärgkockins födda i maj förra året, fick dem som åttaveckors och vet inte vad de fick att äta innan jag fick dem tyvärr, men hon var nog inte så nogräknad. De har fått kycklingfoder av mig kombinerat med yoghurt, havre, vete, korn, grönsaker, sojapulver, ibland  lite  rester som korv och köttbullar tex. De har  rent som tusan i huset och inga parasiter.
Veterinären har obducerat och sett en förstorad njure och uppsvullna lungor, men det senare kunde ske efter döden tydligen, nu har hon tagit prover som jag väntar på. Skriver igen när jag får svaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser