Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massor med frågor  (läst 1845 gånger)

Nanja

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
Massor med frågor
« skrivet: 22 okt-15 kl 18:51 »
Vi har köpt hus och tänker skaffa lite höns.
Ungefär hur många hönor är lagom att ha för att vara självförsörjande av ägg?
Ras har vi inte bestämt men vi tycker wyandotte är extra fina men det spelar egentligen inte så stor roll men de får gärna vara av det lugnare slaget.
Vi har en mindre lada med en avdelning på ca 12 kvm som vi tänkte ha till hönsen. Hur många höns är lagom för den ytan? (vad lagen säger att man får ha har jag koll på).
Tänkte bygga en hönsgård i anslutning till ladan men de kommer även kunna gå fritt i trädgården.
Kommer ni på andra saker som är bra att tänka på så är vi tacksamma  :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Massor med frågor
« Svar #1 skrivet: 22 okt-15 kl 19:06 »
Bara en reflektion angående antalet. Om ni väljer en ruvvillig ras,  fyll inte upp hönshuset redan från början,  ni kommer garanterat att låta hönorna ruva, och kommer då garanterat att vilja behålla några döttrar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nanja

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Massor med frågor
« Svar #2 skrivet: 22 okt-15 kl 19:30 »
Bara en reflektion angående antalet. Om ni väljer en ruvvillig ras,  fyll inte upp hönshuset redan från början,  ni kommer garanterat att låta hönorna ruva, och kommer då garanterat att vilja behålla några döttrar.
Tack! Bra råd!  :D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Massor med frågor
« Svar #3 skrivet: 22 okt-15 kl 20:13 »

Ungefär hur många hönor är lagom att ha för att vara självförsörjande av ägg?

Beror väl på hur många ni är och hur mycket ägg ni äter? Jag klarar mig på sommaren på 2 hönor och en tupp men från och med en månad sen får jag inga ägg alls.

Nanja

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Massor med frågor
« Svar #4 skrivet: 22 okt-15 kl 20:16 »
Beror väl på hur många ni är och hur mycket ägg ni äter? Jag klarar mig på sommaren på 2 hönor och en tupp men från och med en månad sen får jag inga ägg alls.
Tänkte inte på det  ;D vi är 2 personer och äter väl normalmycket ägg, svårt att säga.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Massor med frågor
« Svar #5 skrivet: 22 okt-15 kl 20:36 »
 :) ...Satsa på 5 hönor och en tupp så blir ni av med erat matspill...potatisskalen efter skalning är bara att koka och ge till hönsen efter avsvalning...Blir inte heller så känsligt om någon stupar...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Massor med frågor
« Svar #6 skrivet: 22 okt-15 kl 20:42 »
Håller med, 1 + 5 är en lagom stor flock att börja med. Det blir  nog mer ägg än ni behöver själva, åtminstone när de inte ruvar eller ruggar,  men det är ju trevligt att kunna dela med sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Massor med frågor
« Svar #7 skrivet: 22 okt-15 kl 23:28 »
Wyandotte är en hyfsat lugn ras, den blir nog bra.

Ja, vad är det man får ha enligt lagen, tio höns per kvadratmeter? Helt sjukt många är det iallafall, för lagen är anpassad till stora hönserier. En mer vettig rekommendation för hobbyhönsägaren är max två höns per kvadratmeter, om de har möjlighet att gå ut utomhus. Men större är alltid bättre!

Annars finns det väldigt mycket att tänka på, uttrycket "man skulle kunna skriva en hel bok om det" passar verkligen här, för det finns många böcker skrivna om det! Jag rekommenderar dig att köpa såna böcker, eller låna. Jag vågar nästan garantera att det finns på biblioteket.

Jag kan iallafall gå igenom några punkter som jag tycker är väldigt viktiga.

Torrt ska det vara i hönshuset. Fukt har många nackdelar; det ökar risken för mögel, svamp, bakterier och annan ohyra. Dessutom ökar det risken för frostskador, eftersom kall + fuktig luft är farligare än endast kall luft.

Dragfritt ska det också vara. Drag minskar temperaturen avsevärt, vilket minskar komforten (utom varma sommardagar) och också ökar risken för frostskador.

Ljust ska det vara. Mörker är, likt fukt, grogrund för bakterier och annat otäckt. Dessutom ser höns lite sämre i mörker än människor, och de är strikt dagaktiva, så om det är för mörkt inomhus kanske de inte ser att hoppa upp på pinnen när det är dags, eller rentav vägrar gå in i det mörka hönshuset framåt kvällningen och stannar ute. Ha gärna mycket ljusinsläpp och ljusa väggar.

Inte för kallt eller för varmt får det bli. Höns är hyfsat köldtåliga, ska tåla -20 grader innan de får frostskador, men det kan ju bli kallare i detta land - och kom ihåg att det blir kallare om det drar! Och även om de tål stark kyla så känner de sig som mest bekväma när det är hyfsat varmt - sådär 15-20 grader.
Och även om höns härstammar från Asiens djungler kan de bli överhettade här uppe i Norden på somrarna. Nu har jag inte hört talas om höns som har dött av värmeslag i Sverige, men det är vanligt att de står och flämtar i sommarvärmen, så det är bra om hönshuset är lite svalt.
Ett sätt att hålla temperaturen jämnare är att isolera väggar och tak i hönshuset.

Välventilerat måste hönsen ha det. Höns har känsligare andningsorgan än människor, och all ammoniak som kommer ut med deras bajs är inte bara otrevlig för dem, utan kan faktiskt skada lungorna i det långa loppet om det vill sig illa. Ventilering har även den viktiga effekten att det blir mindre fukt i hönshuset, och mindre damm (och höns producerar stora mängder av bådadera). Det kan vara lite knivigt att göra väldigt ventilerat och samtidigt dragfritt och lagom varmt. Man får göra en avvägning mellan de olika faktorerna. 
Notera också att damm och elak lukt i stor grad kan motverkas genom att städa ofta.

Rovdjursfritt. En hönsgård är lätt att rävsäkra (gräv ner och böj ut nätet så räven inte kan gräva sig in) och rovfågelsäkra (sätt nättak över hönsgården). Gör detta!

Gnagar- och småfågelfritt. Dessa skadedjur kan äta upp hönsens mat och sprida sjukdomar, och kan lätt ta sig igenom hålen i vanligt hönsnät. Det kan vara lite knivigt att värja sig mot dem. Vi fick bukt med en gråsparvsinvasion genom att skaffa en speciell automat med en lucka som bara öppnades om hönsen trampade på en pedal.

Lättstädat. Gör er själva en tjänst och gör stora dörrar utan jobbiga trösklar, så ni kan köra in med en skottkärra när ni ska mocka. Gör gärna reden och sittpinnar löstagbara.

Rätt dimensioner. Normalstora höns vill ha en sittpinne som är 5-8 cm tjock (tjockare än många intuitivt tycker de borde behöva) och 30 cm bred per individ, och ett rede per 5 hönor där redena är ca 30-40 cm per sida. Sittpinnen får gärna sitta 1-2 meter upp; redena måste sitta lägre än sittpinnarna, för annars kommer hönsen sova i dem. Det gör inget om redena är på golvet, men många föredrar att ha dem högre upp för att lättare nå äggen samt ge hönsen lite extra promenadutrymme undertill.

Bajsbräda.
En skiva under sittpinnen där nattens bajs hamnar och lätt kan samlas in.

Medicinskåp. Det är bra att köpa diverse salvor, förband och andra medicinska prylar som hönsen kan tänkas behöva. Alla hönsflockar drabbas sannolikt av någon sjukdom förr eller senare.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nanja

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Massor med frågor
« Svar #8 skrivet: 23 okt-15 kl 15:28 »
Wyandotte är en hyfsat lugn ras, den blir nog bra.

Ja, vad är det man får ha enligt lagen, tio höns per kvadratmeter? Helt sjukt många är det iallafall, för lagen är anpassad till stora hönserier. En mer vettig rekommendation för hobbyhönsägaren är max två höns per kvadratmeter, om de har möjlighet att gå ut utomhus. Men större är alltid bättre!

Annars finns det väldigt mycket att tänka på, uttrycket "man skulle kunna skriva en hel bok om det" passar verkligen här, för det finns många böcker skrivna om det! Jag rekommenderar dig att köpa såna böcker, eller låna. Jag vågar nästan garantera att det finns på biblioteket.

Jag kan iallafall gå igenom några punkter som jag tycker är väldigt viktiga.

Torrt ska det vara i hönshuset. Fukt har många nackdelar; det ökar risken för mögel, svamp, bakterier och annan ohyra. Dessutom ökar det risken för frostskador, eftersom kall + fuktig luft är farligare än endast kall luft.

Dragfritt ska det också vara. Drag minskar temperaturen avsevärt, vilket minskar komforten (utom varma sommardagar) och också ökar risken för frostskador.

Ljust ska det vara. Mörker är, likt fukt, grogrund för bakterier och annat otäckt. Dessutom ser höns lite sämre i mörker än människor, och de är strikt dagaktiva, så om det är för mörkt inomhus kanske de inte ser att hoppa upp på pinnen när det är dags, eller rentav vägrar gå in i det mörka hönshuset framåt kvällningen och stannar ute. Ha gärna mycket ljusinsläpp och ljusa väggar.

Inte för kallt eller för varmt får det bli. Höns är hyfsat köldtåliga, ska tåla -20 grader innan de får frostskador, men det kan ju bli kallare i detta land - och kom ihåg att det blir kallare om det drar! Och även om de tål stark kyla så känner de sig som mest bekväma när det är hyfsat varmt - sådär 15-20 grader.
Och även om höns härstammar från Asiens djungler kan de bli överhettade här uppe i Norden på somrarna. Nu har jag inte hört talas om höns som har dött av värmeslag i Sverige, men det är vanligt att de står och flämtar i sommarvärmen, så det är bra om hönshuset är lite svalt.
Ett sätt att hålla temperaturen jämnare är att isolera väggar och tak i hönshuset.

Välventilerat måste hönsen ha det. Höns har känsligare andningsorgan än människor, och all ammoniak som kommer ut med deras bajs är inte bara otrevlig för dem, utan kan faktiskt skada lungorna i det långa loppet om det vill sig illa. Ventilering har även den viktiga effekten att det blir mindre fukt i hönshuset, och mindre damm (och höns producerar stora mängder av bådadera). Det kan vara lite knivigt att göra väldigt ventilerat och samtidigt dragfritt och lagom varmt. Man får göra en avvägning mellan de olika faktorerna. 
Notera också att damm och elak lukt i stor grad kan motverkas genom att städa ofta.

Rovdjursfritt. En hönsgård är lätt att rävsäkra (gräv ner och böj ut nätet så räven inte kan gräva sig in) och rovfågelsäkra (sätt nättak över hönsgården). Gör detta!

Gnagar- och småfågelfritt. Dessa skadedjur kan äta upp hönsens mat och sprida sjukdomar, och kan lätt ta sig igenom hålen i vanligt hönsnät. Det kan vara lite knivigt att värja sig mot dem. Vi fick bukt med en gråsparvsinvasion genom att skaffa en speciell automat med en lucka som bara öppnades om hönsen trampade på en pedal.

Lättstädat. Gör er själva en tjänst och gör stora dörrar utan jobbiga trösklar, så ni kan köra in med en skottkärra när ni ska mocka. Gör gärna reden och sittpinnar löstagbara.

Rätt dimensioner. Normalstora höns vill ha en sittpinne som är 5-8 cm tjock (tjockare än många intuitivt tycker de borde behöva) och 30 cm bred per individ, och ett rede per 5 hönor där redena är ca 30-40 cm per sida. Sittpinnen får gärna sitta 1-2 meter upp; redena måste sitta lägre än sittpinnarna, för annars kommer hönsen sova i dem. Det gör inget om redena är på golvet, men många föredrar att ha dem högre upp för att lättare nå äggen samt ge hönsen lite extra promenadutrymme undertill.

Bajsbräda.
En skiva under sittpinnen där nattens bajs hamnar och lätt kan samlas in.

Medicinskåp. Det är bra att köpa diverse salvor, förband och andra medicinska prylar som hönsen kan tänkas behöva. Alla hönsflockar drabbas sannolikt av någon sjukdom förr eller senare.
Tack! Jättebra svar  från dig med!  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Massor med frågor
« Svar #9 skrivet: 23 okt-15 kl 20:43 »
....Man ska titta på sin miljö runtomkring vilket bestämmer säkerhetsgrad i bygget av hönsgård...T.ex man har skog och sjöar precis vid knutarna = mycket hög säkerhetsnivå typ jakthundar skiljer inte på höna och övrigt vilt, gissningsvis bara någon enstaka jakthund som är tränad att inte bita ihjäl folks höns titt som tätt som läser om ....inget slarv med typ ståltrådsradd eller balaband...

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Massor med frågor
« Svar #10 skrivet: 23 nov-15 kl 14:55 »
Ha som målsättning att du ska kunna hålla iaf någon plusgrad inne i hönshuset (åtminstonde där de sitter och sover) när det är 15-20 gradera kallt ute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser