Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blod på skal och ägg som har svårt att komma ut  (läst 951 gånger)

Lotta.R

• Uppland
blod på skal och ägg som har svårt att komma ut
« skrivet: 02 jun-15 kl 21:15 »
Hej hönsvänner.
Nu har jag hönsproblem igen och undrar om någon kan hjälpa?
Min dvärgkochin Rut, 1 år, la ett ägg med blodigt skal i förrgår, idag kom nästa ägg och det fick hon knappt ut, det fastnade och tittade fram litegrann och hon vankade runt och krystade någon timme, vi smörjde kloaken med olja och det ploppade ut rätt omgående efter det, inget blod på skalet denna gång.
Vad kan det vara?
Tror inte att det är äggledarinflammation, då jag sett det hos industrihöns tidigare. (Det brukar ju vara vitt klägg, pingvingång, skinnägg och dålig lukt, inget sånt nu.)
Hennes syster dog av leukos eller cancerformen av marek, kan det vara relaterat? Hon visar inga sjukdomssymptom i övrigt och efter att ägget ploppat ut var hon igång igen, jagade insekter över gräsmattan mm.
Bör jag vänta mig mer trubbel eller kan det vara så att ett blodkärl brast i förrgår och att hon denna gång var hon lite öm och krystade dåligt?

Och så undrar jag om det är någon som vet vart i Stockholmsområdet man kan ta blodprov på höns eller ännu bättre om man kan göra det själv genom att beställa teströr någonstans ifrån.
 Hittade ett universitet i USA som för ett par hundralappar testade blod för leukos, och vill gärna veta om hon bär det latent eller ej.
MVH Lotta

sonja på slätten

• Halland
SV: blod på skal och ägg som har svårt att komma ut
« Svar #1 skrivet: 02 jun-15 kl 21:34 »
Efter uppehåll i värpning kan det vara lite svårt  i början, särskilt om äggen är stora, det kan bli en liten bristning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-15 kl 21:43 »
Tack Sonja. Hon hade ett uppehåll som tog slut för några veckor sedan, men har inte haft det nu. Hon lägger ett ägg varannan, ibland varje dag. Ägget idag var möjligen lite rundare på mitten, men ytterst lite.
Har du haft hönor där problem med värpningen rättat till sig självt?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-15 kl 07:02 »
Jag får ibland något ägg med blodstrimma på i början av säsongen (Mina hönor är avställda över vintern.)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser