Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i vinterträdgård  (läst 1014 gånger)

marlun

• Småland
Golv i vinterträdgård
« skrivet: 15 sep-15 kl 08:09 »
För att mina 12 lantrashöns ska få större yta att röra sig på vintertid, har jag byggt en vinterträdgård till dom i anslutning till hönshuset. Den är i ett hörn i den del av ladugården som vi använder som maskinhall. Det är betonggolv. Frågan är nu vad jag ska ha på golvet?  Spån, halm eller sand. Golvytan är ca 20 kv meter. Vad är smidigast att hålla rent? Inne i hönshuset har jag spån.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Golv i vinterträdgård
« Svar #1 skrivet: 15 sep-15 kl 08:17 »
Är det inte enklast att ha baljor med sand?

Och sedan ha något som suger upp lite, torv och spån kanske.

En liten hörna med halm gillar dom att rota i..
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-15 kl 09:08 »
Om du strör ut sand på golvet så släppet skiten, och du kan städa genom att räfsa.
kretslopp

marlun

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-15 kl 09:36 »
Bajsar dom direkt på betonggolvet är det svårstädat. Har funderat på sand men vet inte hur det blir när det fryser. Har ingen värme alls i detta utrymme. Sanden blir väl stenhård. Kanske kan ha lite halm i ett hörn ovan sanden. Tänkte att det kunde vara smidigt att räfsa bort bajset.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-15 kl 10:16 »
Sand med halm ovanpå blir nog bra.  Och hönsen blir extra glada om de får hö att picka i också.

Jag har mina höns i växthuset som rastgård på vintern.  Ställer in också en enkel kompostbehållare, för hushållsavfall och hönsskit så blir det lätt att städa och så får jag fin kompostjord på plats till våren.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 17:03 »
Bajsar dom direkt på betonggolvet är det svårstädat. Har funderat på sand men vet inte hur det blir när det fryser. Har ingen värme alls i detta utrymme. Sanden blir väl stenhård. Kanske kan ha lite halm i ett hörn ovan sanden. Tänkte att det kunde vara smidigt att räfsa bort bajset.

En pressenning för 40 SEK löser problemet mot golvet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-15 kl 17:10 »
Det är nog skönare att gå på sågspån eller torv kanske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser