Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?  (läst 34795 gånger)

Nötis

• Västmanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #80 skrivet: 23 jan-13 kl 22:00 »
Hur får man ut recept på verminator då? Tar man hönsen till veterinären eller?  ;D

Gruppköp?  ::)

Jag borde inte vara den enda hobbyhönsägaren med detta problem.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #81 skrivet: 23 jan-13 kl 22:05 »
Hur får man ut recept på verminator då? Tar man hönsen till veterinären eller?  ;D

Det funkar även att ringa veterinären ;)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

NEOJ

« Svar #82 skrivet: 20 jul-14 kl 20:43 »
I frukostägget imorse hittade min sambo ca en cm lång gul/vit "mask" Jag trodde jag skulle svimma!

Gick in och läste mig till att det är nästan omöjligt att bli av med spolmask, för de lägger ägg överallt!
Pratade med en bonde som har höns som har haft just detta problem. Han köpte avmaskningsmedel, men åtgärdade lixom inte golv, väggar och uteplats. Utan avmaskar hönorna med jämna mellanrum.

Vad anser ni?

Struten

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 22 jul-14 kl 21:56 »
Jag har nyligen avmaskat mina, efter att jag sett spolmask i avföringen.
Jag kontaktade SVA som menade på att risken för återsmitta efter avmaskning är mycket mycket stor. Enda sättet att helt bli av med eländet är tydligen att bränna marken och hönshuset. De tyckte att jag skulle använda axilur granulat 25 mg/kg höna (receptbelagt) eftersom jag har några unghöns som inte växer så bra. Men hade jag inte haft dem hade de avrådit från avmaskning så länge hönsen verkar må bra.
Att mask hamnar i äggen är tydligen extremt ovanligt sa dom.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #84 skrivet: 08 jul-15 kl 12:14 »
Hej! Tror att en höna i vår flock är drabbad av spolmask. Orsakerna:

1) Idag såg jag en stor (kanske 10 cm lång), tunn (tunnare än daggmask), död mask i avföringen. Åtminstone tror jag det var en mask. Färgen gick inte att se för den var nerkletad med bajs.

2) Hönan har haft diarré i flera veckor. Jag hittade masken i lös bajs, så jag misstänker att masken kom från henne.

3) Hönan blir mobbad av tuppen, vilket ju kan bero på att han märker att hon är sjuklig (även om vi inte märker det).

4) Hon beter sig lite egendomligt, brukar till exempel stå kvar istället för att följa med de andra om de börjar rusa efter något gott (jättejobbigt när man ska locka in henne i hönsgården).

5) Hon har rätt stora sporrar för att vara höna, samt lockade en gång när hon hittade mat. Varför detta skulle vara relevant är för att jag har läst att spolmasksangripna höns har högre testosteronproduktion.

Nu tänkte jag pröva medlet flubendazol. Är det någon som vet hur man använder det och köper det? Jag läste på SVA att det finns mot spolmask sedan 2009, men hittar ingen bruksanvisning, eller var det finns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #85 skrivet: 08 jul-15 kl 13:58 »
For noen dager siden drev jeg og dro opp örnbräken som har begynt å komme opp i närheten av hönshuset. Jeg har gjort dette et par år og må nok holde på litt til for å bli kvitt skiten.
Imidlertid har jeg kommet på at siden örnbräken er giftige og avskrekker insekter, egner de seg utmerket til redemateriale for hönsen. Jeg tar vekk de stive stilkene og putter det grönt inn i rugekassene.
Vel -POENGET er: tadaaa -at når jeg holdt på med dette kom det höns bort til meg og spiste av bladene. Närmere bestemt Carla -den brune på bildet :) Carla er en gammel og klok höne, hun vet hva hun gjör..
Jeg har hatt spolorm i besetningen (bare ett dyr) for tja...fire år siden? Men har ikke sett noe mer til det siden. Kan det väre de "selv-medisinerer"?
Regnfann skal tydeligvis også väre et gammelt og beprövd middel mot invollsmark. Har hönsen det er snakk om tilgang til disse, kan det hende de finner ut av dette selv..
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

kurt

« Svar #86 skrivet: 08 jul-15 kl 14:24 »
Örnbräken är akut toxiskt för många djur eftersom den innehåller enzymet thiaminase (EC 3.5.99.2), som bryter ned tiamin, djuren får alltså tiaminbrist vilket kan ge en massa olika symptom. På längre sikt tillkommer diverse kroniska sjukdomssymptom bla blodsjukdomar och cancer.

DOI: 10.1002/jsfa.2740460204

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #87 skrivet: 08 jul-15 kl 14:39 »
Ja, den er giftig. Men det er jo poenget. Jeg glemte å skrive at örnbräken ikke er salat.

Såhär: gi det ikke til hönene midt på vinteren når de ikke har sett annet enn pellets på måneder. Da kan de jo komme til å spise av det i ren kjedsomhet -og spise for mye. Men om hönene i frigang på sommeren kommer bort og tar seg en jafs -ja da vil jeg ikke vifte på et öyelokk. Da får man anta at dyret instinktivt vet hva det gjör. Og det er akkurat sånne dyr jeg vil ha.

Ja, jeg vet det fins noen eksempler på at dyr spiser ting som er toxiske og dör av det. Men höns har nok ganske sunne instinkter i behold, så min erfaring er at vi gjör lurt i å senke skuldrene og stole på dyra istedet.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser