Hej! Tror att en höna i vår flock är drabbad av spolmask. Orsakerna:
1) Idag såg jag en stor (kanske 10 cm lång), tunn (tunnare än daggmask), död mask i avföringen. Åtminstone tror jag det var en mask. Färgen gick inte att se för den var nerkletad med bajs.
2) Hönan har haft diarré i flera veckor. Jag hittade masken i lös bajs, så jag misstänker att masken kom från henne.
3) Hönan blir mobbad av tuppen, vilket ju kan bero på att han märker att hon är sjuklig (även om vi inte märker det).
4) Hon beter sig lite egendomligt, brukar till exempel stå kvar istället för att följa med de andra om de börjar rusa efter något gott (jättejobbigt när man ska locka in henne i hönsgården).
5) Hon har rätt stora sporrar för att vara höna, samt lockade en gång när hon hittade mat. Varför detta skulle vara relevant är för att jag har läst att spolmasksangripna höns har högre testosteronproduktion.
Nu tänkte jag pröva medlet flubendazol. Är det någon som vet hur man använder det och köper det? Jag läste på SVA att det finns mot spolmask sedan 2009, men hittar ingen bruksanvisning, eller var det finns.