Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling dog!  (läst 590 gånger)

brunafingrar

• Medelpad
Kyckling dog!
« skrivet: 10 jul-15 kl 10:03 »
Hej!

Första gången med kycklingar, men hönsägare sedan tidigare. Planen var att skaffa lite äldre kycklingar nu i varma juli för att slippa ha dem inne, men naturligtvis har det varit 12 grader och duggregn hela veckan, varvid jag till slut flyttade in dem till en bur inomhus. Det är lite blandade åldrar på dem, men alla är befjädrade, och säljaren sa att de kunde hållas i vind- och regnskyddat utomhusboende.

Innan jag flyttade in dem hann dock en av dem bli sjuk. Den stod och hängde med vingarna och sov och ville inte äta. Den isolerade jag från resten av flocken och tvångsmatade med a-fil i tre dagar innan den till slut dog nu i natt. Min första tanke var att det är coccidios, men jag såg aldrig någon diarré eller blodig avföring. Jag har tillgång till baycox men vill inte gärna behandla i onödan. De övriga verkar må bra och de äter och dricker normalt, om än lite ledsna över att måsta vara inomhus. Vad kan detta ha varit för sjukdom och vilka åtgärder bör jag vidta?

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Kyckling dog!
« Svar #1 skrivet: 12 jul-15 kl 08:34 »
Jag skulle ha avvaktat med behandlingen tills någon mer kyckling uppvisar symptom. Kan ju hända att den döda kycklingen redan bar på något som skulle leda till döden eller om den kanske hade svagt immunförsvar. Avvakta helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser