Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv och grävlingsäkert  (läst 1642 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Räv och grävlingsäkert
« skrivet: 18 jul-15 kl 20:43 »
Imorse vid niotiden hörde jag ett kackel på verandan och jag far ut som ett jehu. Hinner ut på fem sekunder och hinner precis se räven fara över staketet med vår fina Doris i käften.  :'(
Nu blir det ingen mer frigång i trädgården tyvärr, utan utökad hönsbur. Har böjt ut fyrkantsnätet ca 50 cm  rakt ut och därefter slagit ner armeringsjärn 50 cm långa med ca 8 cm avstånd runt om, som ett underjordiskt galler. Är det säkert nog tror ni?
Någon som har erfarenhet av hönselstängsel? Är det något att satsa på för att utöka hönsens livsområde. Eller kan odjuren gräva sig under dem med?
Vi ska snart på semester och då ska grannen passa, vore skönt om allt var säkrat då.

Gilbert

• Gäst
SV: Räv och grävlingsäkert
« Svar #1 skrivet: 18 jul-15 kl 20:51 »
Vi har haft rävbesök, han finns inte mera. Gässen varnar!!

Man väljer med frigående höns, fritt och många fördelar men också nackdelar. Räven slår till när som helst mitt på dagen. Det värsta är att han kommer tillbaka.

Alla förslag om att gräva ner murarnät här är klart överdrivet. Det räcker och att ha hönsen inne på nätterna. Då sover alla lugnt. Tar sig räven in där är det fel på bygget.

Gässen protesterar när någon av katterna går förbi så att jag hör det in.

Har räven fått tid att gräva sig in så är man inte speciellt uppmärksam. Vi har inte grävt ner något, två rävboor redan.

Molly333

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jul-15 kl 23:42 »
Har radion på på P1 dygnets alla ljusa timmar (satt under en platskorg/hink p.g.a. av allt regnande) och räven har ännu inte återvänt (efter 3 v). För mig är hönsgård inte ett alternativ eftersom hönsen är vana vid att gå fritt. Jag kan omöjligt bli arg på räven för att den är en räv och beter sig som en räv. Jag blir naturligtvis ledsen om hon/han tar mina höns och tuppar, men samtidigt måste jag välja- höns som får leva så naturligt som möjligt (med de faror som detta innebär) eller höns som är instängda. Jag förstår att det finns andra som gör andra prioriteringar, och det respekterar jag, men för MIG är detta enda sättet att ha höns.

Molly

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 19 jul-15 kl 00:17 »
Jag har tjatat om det oräkneliga gånger - att jag har haft elnät till hönsen i sju år minst och det är jättebra! Inte en enda har blivit tagen av någon fyrbent fiende sedan jag skaffade det. Om någon är intresserad så kan jag berätta om alla detaljer, hur jag gör för att få det ska fungera.

Blyerts

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jul-15 kl 18:13 »
 Molly, jag håller fullständigt med dig!  Fria höns är lyckliga höns, även om någon ibland förolyckas.

Nina, jag vill gärna höra hur du gjort! :-)

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-15 kl 21:52 »
Jag har ett næt som har fina maskor nedtill och lite grøvre upptill och maskorna ær fasta, dom glider inte. Dær det behøvs så fæster jag det i backen med "tæltpinnar" så att inget odjur ska kunna krypa under. Jag har ett kraftigt agregat och om det ær torrt så vattnar jag runt jordspettet. Jag har ett åskskydd till det. Jag tycker det går bæst att fæsta tråden mellan agregatet o stængslet med en stripa silvertape. Om man bara knyter och det kommer en vattendroppe i knuten så kan tråden brænnas av. Jag flyttar in nætet och klipper græset runt om ungefær en gång i månaden så att nætet inte væxer fast. Då jag ska læra nya høns vad nætet ær før något så gør jag en liten fålla och slænger fågelnæt øver. Då kan dom inte flyga øver och så testar dom nætet och får sig ett par kyssar och blir rædda før det. Då jag tar bort fågelnætet så tørs dom inte førsøka flyga øver æn fast dom kan! Jag har hedemorahøns och dom ær lætta och livliga och flyger vældigt bra men æn har ingen rymt. Jag har før mig att det ær det hær nætet jag har: http://gardsshopen.se/product/hons-elnat-50m
« Senast ändrad: 19 jul-15 kl 22:03 av Nina W »

SofiaB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-15 kl 20:20 »
Man kan ju se det som att räven gör det rävar gör. Det är ju naturligt. Jag tycker också att det är naturligt. Men jag blev inte av med en eller två hönor utan 10 på två timmar en eftermiddag. Låg inne sjuk och räven försvann med fyra, hittade tre döda och tre allvarligt skadade. Det var inte speciellt kul att behöva ta hand om. Har man räv i närheten, och det har väl nästan alla, så kan det behövas en gård för att skydda dem när man inte är ute. Mina hönor får vara ute när jag är ute. Tills dess jag fått byggt en hönsgård. De kommer att få vara utanför hönsgården när jag är ute. Litar inte på att räven inte kommer tillbaka. Den har ju koll på att det finns höns här. Trots att tupparna är borta och inte lockar hit den med sitt galande :)
Sofia

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser