Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blod på slör och kam  (läst 630 gånger)

Andrasteia

• Uppland
Blod på slör och kam
« skrivet: 14 nov-15 kl 11:55 »
I dag upptäckte jag att två av mina tuppar hade torkat blod på främst kammen. Jag bar in den ena för att tvätta av kammen med ljummet vatten. Då ser jag att kring slöret sitter gnetter och små små löss eller kvalster rör sig. Är det av lössen blodet kommer? Hur behandlar jag dem?

Lotta.R

• Uppland
SV: Blod på slör och kam
« Svar #1 skrivet: 14 nov-15 kl 13:24 »
Finns olika mer eller mindre giftiga medel att köpa på tex granngården, annars finns det ju vedaska, smite och liknande. Kolla runt under vingarna och vid kloaken. Försök kolla vad det är för sorts ohyra. posta ett foto här så får du säkert svar, eller googla fjäderlus, röda hönslöss mm. Har själv klarat mig hittills från ohyra, men vet att hönshuset också behöver  behandlas tex med kiselgur, smite och du bör kolla igenom alla andra hönor också. Ev. gruppbehandla. Vissa otyg som röda hönskvalster sitter i springor.  Om såren kommer av löss vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser