Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor betesyta  (läst 1681 gånger)

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
Hur stor betesyta
« skrivet: 27 jun-15 kl 01:43 »
Lystring alla hönor och tuppar!  o:)

Om man hade tänkt sig att hålla höns som skadedjursbekämpare i en bärodling, hur många djur behövs då? Vill verkligen inte ha så många höns att det bara blir lervälling de får gå i, utan precis så lagom att de fridfullt hinner äta upp all mask ur hallonbuskarna  ;D
Kanske är det en något svår fråga att få svar på men känner att här är rätta stället att fråga då det finns många människor som har erfarenhet av höns :)

Enligt Kravs betesregler för höns så ska varje individ ha 4 kvadratmeter bete, där det inte får bli lervälling. Tycker den ytan känns liten för att få hållbar återväxt av gräset, eller?

karsan

• Södermanland
SV: Hur stor betesyta
« Svar #1 skrivet: 27 jun-15 kl 08:47 »
Jag hade bara två hönor första året jag hade höns.  24 kvm hönsgård. Allt gräs försvann.

Johannele

• Finland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-15 kl 11:22 »
Nu har jag bara haft mina fyra hönor i två veckor så jag har inte så lång erfarenhet av hur betesytan håller. Vår hönsgård är ca 40-45 m2. Ungefär halva ytan är gräsbevuxen och en stor del av ena hörnet upptas av en gammal jord-/komposthög. Hönsen går gärna och betar av gräset men de krafsar inte sönder gräsytan eftersom jordhögen är så mycket roligare att sprätta runt i. Så verkar det hittills i alla fall och jag hoppas gräsytan är lagom stor för återväxt också framöver. Så det jag vill säga är att totalytan kanske beror en del på hur hönsen kan använda inhägnaden. Det var ju kanske inte så mycket till hjälp :)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #3 skrivet: 22 sep-15 kl 21:15 »
Enligt Seymour behöver varje höna 50 m2 bete (om de inte flyttas runt) för att inte förstöra gräset. Jag tycker att det verkar stämma bra! Flyttar man runt hönsen oftare eller växelbetar med andra djurslag går det antagligen att utnyttja marken bättre än så.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-15 kl 22:31 »
Hur många høns som behøvs før att fixa ohyrebekæmpningen i hallonen kan jag inte veta. John Seymor kan nog ha rætt att det krævs 50 m2 græs per høna om dom ska få ut året om, men inte om man bara låter dom gå dær nær græset væxer. Jag har 7 hedemorahøns + en tupp i en hage som bara ær ca 15 x 15 meter och dom har bara krafsat sønder en plætt utanfør utgången till sin husvagn! + att det ær totalt sønderkrafsat under husvagnen - dær har dom hærliga krafsgropar som jag har kastat in sand i. Førra sommaren då det var vældigt torrt och varmt så drog jag dit bevattningsslangen och vattnade rejælt ett par gånger før att græset skulle væxa bra och før att det inte skulle bli så frestande att krafsa i den torra jorden.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-15 kl 07:39 »
Är det den vanliga hallonmasken du har problem med? Man måste nog ta reda på insektens livscykel innan man kan begära att hönsen ska fixa problemet.  Alltså, de bör väl ha någon stadium på marken. (Jag vet inte)

Sen jag fick höns har jag haft mindre angrepp av kryp i vinbären, men jag har inte märkt någon skillnad på hallonen.  Sniglar och knäpparlarver har också minskat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser