Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan förkylda höns bli friska utan behandling?  (läst 1308 gånger)

avocadoo

• Uppland
Kan förkylda höns bli friska utan behandling?
« skrivet: 26 sep-15 kl 20:03 »
Jag har en grupp på 13 hedemorahöns som är mellan 3,5-4,5 månader gamla. Jag har kläckt dem själv ur desinfekterade ägg och de har inte på något sätt haft kontakt med andra höns (inga marknader, har inga vänner som har höns som har besökt osv.)

Sedan 1 vecka tillbaka har alla hönsen börjat nysa ganska frekvent och på en tupp och en höna tycker jag att kammarna har blivit blekare. En kväll i veckan var det en höna som såg lite ruggig ut och burrade upp sig och inte kom när det serverades matrester, men sedan har hon blivit sitt vanliga jag igen. Idag när jag såg en höna nysa så kom det lite, lite vätska ur näbben under nysningen. Annars är de fina i fjäderdräkt, hull och inte kladdiga kring näbb eller ögon.

De äter och dricker som vanligt, går ut vid 07:00 på morgonen och går inte in förrän vid 19-20tiden på kvällen. Jag har satt in en värmelampa i hönshuset för att de ska få lite varmare och gör rent extra ofta nu.

Vad tror ni? Är detta en förkylning som kan gå över av sig självt eller bör jag kontakta en veterinär?

Weasel

• Skåne
SV: Kan förkylda höns bli friska utan behandling?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-15 kl 16:00 »
Alla gör som de själva vill, men jag skulle inte kontaktat veterinär för att något djur är lite snuvigt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser