Nja, hur är det med historieskrivningen egentligen?
Under andra världskriget var det framför allt i Japan man laborerade med etanol för motordrift, med bitvis ganska dåliga resultat. Alltsammans dokumenterades noga av den amerikanska ockupationsmakten efter kriget och gamla missförstådda rykten från de rapporterna hänger kvar än i dag när det gäller halvkunnigt folks tveksamhet till E85 som motorbränsle.
På 1920-talet höll bl a tyska kemiföretag på med att hitta användbara metoder för att jäsa skogsavfall till etanol, och enligt en artikel i Teknisk Tidskrift någon gång i slutet av det årtiondet hade man kommit ungefär lika långt som det sägs idag - dvs bara något års FoU kvar innan processen är redo att köras i en fabrik i full skala.
Tyskarna sysslade under kriget mest med syntetisk bensin och dieselolja framställd ur brunkol med Fischer-Tropsch-metoden. Man lyckades riktigt bra med syntetisk diesel, den blev visserligen dyr men i alla avseenden bättre än fossil dieselolja. Den syntetiska bensinen fick däremot mycket lågt oktantal, den dög inte alls till flygbränsle men man kunde åtminstone använda den till att dryga ut fossil bensin för vanlig bildrift. Som biprodukt fick man bl a fram syntetiska smörjoljor med mycket bra egenskaper, det är anfadern till dagens syntetiska motoroljor.