Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mäta förbränning på vedspis?  (läst 1181 gånger)

Moga

• Uppland
mäta förbränning på vedspis?
« skrivet: 28 okt-15 kl 18:11 »
Jag är nyfiken på att veta hur bra vedspisen fungerar. Hur mäter man förbränningsgraden?

Och hur ska rökgastermometrar placeras? Uppe i toppen på skorstenen för att se hur varm den är dvs hur mkt man eldar för kråkorna, eller nere där röret till skorstenen går in i spisen för att se hur varm röken blir som max?

Gottfrid

• -
SV: mäta förbränning på vedspis?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-15 kl 18:54 »
Mät efter spisen.Då mäter du rökgastemperatur,Co2 och Co  och får på så vis koll på läget.

Moga

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-15 kl 23:36 »
Kan man dra några slutsatser av bara temperaturen? Co2&Co-mätare verkar ju kosta skjortan...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 okt-15 kl 23:40 »
Funderar på om man kan få några intressanta mätvärden från en lambdasond från en bil? Eller ligger rökgaserna utanför mätområdet på en sådan? Bredbandslambda kanske?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-15 kl 09:02 »
Det finns lambdastyrda pannor idag. Tror att det skulle funka med en bilsond, men jag är inte helt säker. Vore kul att testa.

Rökgaserna är normalt mer jämförbara med de från en diesel eftersom pannan oftast går med ett syreöverskott.

Men om du stryper ned luften till dess röken blir lite svart och sedan ökar så den blir vit/osynlig igen så har du ungefär rätt förhållande. Temperaturen ut ur spisen säger hur bra den är och temperaturen någon meter ned i skorstenen säger hur effektiv hela enheten är.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 okt-15 kl 11:25 »
Kan man dra några slutsatser av bara temperaturen? Co2&Co-mätare verkar ju kosta skjortan...

Om man tycker att avgasanalysatorer är dyra så letar man på fel ställen. Jag har just nu 5 stycken och har inte betalat pengar för någon av dem. Den senaste plockade jag upp från en metallskrothög i förrgår. De två bästa har jag dock fått mot gentjänster (lagat en batteriladdare respektive hjälpt till med en flytt).

I varje fall så arbetar vedspisar och andra vedeldade eldstäder med ganska stort luftöverskott, så man har nog inte så mycket glädje av en vanlig smalbandslambdasond.

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 29 okt-15 kl 18:44 »
Sen är det ju så att brinner det bra i ena stunden så brinner det illa i nästa . Så att börja mäta förbränningen i en spis har du ingen större nytta utav.Däremot kan du studera sotet i och under  spisen för att få en hint om hur du eldar och hur det brinner.Det kostar inte skjortan .

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser