Generatorn är nog en shuntkopplad likströmsmaskin, alltså precis som en likströmsgenerator i en gammal bil. Ta gärna en bild på generatorns typskylt!
Troligen har den glidlager med ringsmörjning, dvs en oljeficka under lagret och en ring som hänger på axeln och som ska transportera upp olja till lagret. Det är viktigt att den där smörjringen verkligen roterar med när man vrider på axeln och inte har tendens att fastna, då blir lagret utan smörjning. Och det ska såklart också vara lagom mycket olja i oljefickorna, oljan ska gott och väl nå upp till smörjringen men den ska inte nå upp till axeln. Det kanske finns en nivåplugg eller annan markering för oljenivån.
Saker att kolla på generatorn, förutom lagren, är t ex att kolen rör sig lätt i kolhållarna, kolfjädrar mm i ordning, inga brända lameller i kollektorn, alla elanslutningar sitter fast som de ska. Om den har stått fuktigt till kan det vara idé att försöka torka lindningarna innan man provkör den, i synnerhet om generatorn är gjord för att lämna relativt hög spänning (110 V eller mer). T ex genom att ställa den i värmeskåp vid 60-70 grader över natten
En sån där generator ska normalt ha tillräckligt med remanent magnetism i stommen för att kunna komma igång ( "ta upp spänning" som det heter i elmaskinsammanhang) utan yttre magnetisering. Remanensen kan dock försvinna om den har varit isärtagen eller fått en kraftig smäll. Men det förutsätter att generatorn roterar åt rätt håll, om den går åt fel håll så motverkar generatorns egen spänning remanensen. Enklaste sättet att ta reda på rotationsriktningen är kanske att provköra generatorn åt bägge håll med t ex en borrmaskin och se åt vilket håll den ger spänning.
När det gäller motorn tycker jag att urtagen i linskivan för startsnöre ser ut som om den är gjord för att gå medurs sett mot den sidan. Det är för övrigt det absolut vanligaste på små bensinmotorer - medurs sett mot startapparaten, moturs sett mot axeländen.
Det verkar vara en tvåtaktsmotor, så man kan väl befara att förgasaren är ordentligt igenkletad av gammal olja om den inte har varit igång på länge. Kolla också att inte varvtalsregulatorn har kärvat ihop utan att den verkar fungera och verkligen kan strypa gasen när varvtalet börjar bli för högt.
Bli inte förvånad om tändmagneten kräver en del omvårdnad - putsning av brytare, ny kondensator osv - innan den fungerar som den ska.