Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågkedjeolja = rapsolja?  (läst 17606 gånger)

Lingon

Re:Sågkedjeolja = rapsolja?
« Svar #20 skrivet: 09 apr-07 kl 20:58 »
Jag påstod inte att mineralolja är sämre för sågen och kedja, svärd däremot anser jag att den är sämre för miljön.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 09 apr-07 kl 21:09 »
Och jag påstod att mineralolja inte är billigare.

Lokala prisvariationer förekommer från 12 till 85 :- litern för vegbaserad kedjeolja, och mineraloljan kostar inte mindre.
Det är således inte snålheten som styr valet.

Har provat flera oljor och de flesta duger.
Kravet är att de smörjer, och inte flyger iväg direkt.

Jag sågar en del under delar av året, men inte alls i den utsträckning som en som lever på det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lingon

« Svar #22 skrivet: 09 apr-07 kl 21:31 »
Okej jag kapitulerar angående "snåljåpar"men jag anser fortfarande att mineralolja är sämre för mijlön oavsett dess smörjegenskaper.

clarro

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 10 apr-07 kl 19:12 »
tja.. skall vi hårddra det ur miljösynpunkt skulle alla motorsågar med tvåtaktsmotor(dvs så gott som alla) totalförbjudas.tvåtaktsmotorn(även moderna) är tyvärr ett miljömonster,om än i liten skala..den  kedjeolja som kommer ut i naturen är en bråkdel av vad sågen släpper ut..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #24 skrivet: 10 apr-07 kl 22:51 »
Man blir full i skratt när självverksamma snackar om att man ska köra "miljövänlig såg" och sedan kör de en 30/40 år gammal skotare som dricker 10 l diesel/h och dräller både hydraul/motor samt transmissionsolja.
En rätt så vanlig syn på många gårdar, och då tycker jag att debatten om man ska köra vegolja eller mineral i sågen för miljöns skull, blir tämligen "baklänges".
Tycker man dock att vårt leverna här i denna jämmerdal står och faller med detta så ska jag inte försöka omvända er, utan detta är bara en högst personlig syn på det hela.

Lingon

« Svar #25 skrivet: 11 apr-07 kl 06:15 »
Eftersom 2-taktsmotorn är ett "miljömonster"är det bra om man väljer att köra på miljöbensin vilket är bättre för både den personliga miljön som den värdsliga eftersom den framställs av gas och inte direkt från råolja och är således en mycket renare produkt än vanlig bensin.Är det inte bättre för miljön att köra med veg.olja än att springa omkring och spruta mineralolja i naturen?,och ja,jag vet att det är en tämligen liten del olja som går åt men det är klart varför ska jag göra något för miljön när ingen annan gör det?Det är inte att undra på att det håller på att gå åt helvete med världen! Nu menar jag inte att man räddar jorden genom att enbart köra motorsågen på miljöbensin och vegolja men om alla och envar rannsakade sig själva och blev lite mer miljömedvetna så kanske det skulle finnas lite hopp.Du Lumberjack,bara för min personliga nyfikenhets skull,hur mycket diesel drar en modern skotare?

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #26 skrivet: 11 apr-07 kl 09:34 »
Har kört som skogsproffs i några år och använt vegetabilisk kedjeolja hela tiden. Både för miljön och för att det är jag som står i oljedimman som bildas när kedjan slår sönder oljedropparna. Har funderat en del på det här med ren vegolja, och vet att några provat och blandat raps- och linolja för att få bättre vidhäftning. Ska kolla det och återkomma om jag  får fram receptet. Den fanns att köpa för några år sedan, men de som pressade kursade så sedan vet jag inte hur det blev.
Dessutom har jag blandat motorsågsbränslet själv med 25% E85, bensin och Husqvarnas 2-taktsolja. Luktar minimalt och fungerar jättebra. Vet inte om det sliter på sågen mer, har bara haft den sedan -99... Samma med röjsågen.
Det man får göra är att ställa om tomgång och varv en del, men det justerar man när man tankat och märker varvtalsökningen.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #27 skrivet: 11 apr-07 kl 11:14 »
Du Lumberjack,bara för min personliga nyfikenhets skull,hur mycket diesel drar en modern skotare?

En modern skotare drar säker lika mycket, och ibland mera än en gammal, men att jämföra dagens miljömotorer med tex en gammal utsliten D50,,, ja, du förstår säkert vad jag menar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser