Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spensår  (läst 1849 gånger)

attefocratte

Spensår
« skrivet: 15 apr-07 kl 09:37 »
Undrar om någon har någon bra bot mot spensår. En av mina förstalammare som fick 3 lamm har sår på spenarna längst in mot juvret, "slit"sår? Lammen får extramat men är tydligen våldsamma ändå.
Såren ser torra ut och är alltså inte infekterade. Kommer ihåg att det tidigare fanns spensalva "Spenol?" Det bästa jag kunde hitta här hemma var försvarets hudsalva men vad kan man göra mer? Lammen behöver ju maten.

Henning

Re:Spensår
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 11:42 »
Hej, det är ett svårt problem du lyfter fram men dessbättre inte så vanligt. Allt du smörjer på spenen suger lammen i sig och det hinner inte göra mycket nytta. Blir såren infekterade kan det leda till mastit så ha noggrann koll på juvret och på tackans allmäntillstånd. Blir såren för besvärliga finns ingen annan metod än att ta bort lammen under en stor del av dygnet, mjölka tackan försiktigt för hand och mata lammen. Sårläkningen får då lite bättre chans och salva kan göra lite nytta. Salva i öppna sår är inte att rekommendera eftersom det ofta fördröjer läkningen. Öppna sår är bättre att tvätta med koksaltlösning. Använd inte jodlösning i öppna sår. På Lantmännen och liknande ställen brukar finnas lämpliga spensalvor som kan vara bra att använda när läkningen kommit igång.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Spensår
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 13:31 »
prova med helosan salva , de brukar jag använda.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

41 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser