Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvekönad tacka?  (läst 2259 gånger)

A.Viking

Tvekönad tacka?
« skrivet: 22 apr-07 kl 19:20 »
 Hej, alla fårmänniskor på forumet!
Jag är en ny medlem som med stort intresse följt vad ni diskuterar om får, och blivit imponerad av era kunskaper, så därför vänder jag mej till er med mina funderingar som jag har om min ungtacka Lisa.
Hon är en blandras tjej som föddes i april i fjol, och blev betäckt av baggen i Dec. Hennes systrar har båda fått fina lamm för två veckor sedan. Lisa har varit irriterad på de nyfödda i flocken, och hennes juver är  obefintligt, d.v.s. när jag kollade under henne såg jag några små spenar, men i övrigt var hon" platt", jag tycker inte heller hon känns dräktig. I något inlägg läste jag Rosas fråga om en fårägare kollat om tackan var tvekönad ,så min undran är: hur gör man det? Kan det vara det som är Lisas problem?

Henning

Re:Tvekönad tacka?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 19:51 »
Oftast ser man tydligt på ett får om det är tvekönat och mera sällan är det otydliga tecken. Det drabbar några procent av tacklammen som har trängts med ett bagglamm i samma livmoder. Det har läckt hanliga hormoner över till tacklammet i ett tidigt skede av fosterlivet vilken stör den normala utvecklingen av könsorganen. Det mest typiska med en tvekönad tacka är att urinstrålen inte är normal. De kissar snett och en del hamnar i ullen på bakdelen. Ofta blir ullen missfärgad och illaluktande. Tackans snipa brukar vara lite felformad och ibland ser det riktik märkligt ut när man kikar under svansen. Rösten och huvudformen brukar vara mer bagglik. Att en tacka inte blir dräktig första året kan bero på massor av saker. Hon kan också ha varit dräktig men resorberat eller kastat utan att du märkt ngt. Spara henne till nästa år och ge henne en ny chans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

72 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser