Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död höna  (läst 1062 gånger)

Daniel_Wikman

• Gäst
Död höna
« skrivet: 12 dec-15 kl 21:15 »
Upptäckte häromdagen att min 6 mån gamla Sussexhöna hade trillat av pinn och låg död under sittpinnarna.  Det var mycket blodstänk och hittade blod när jag rengjorde skitlådan.
Efter en snabb inspektion så såg det ut som hon har förblödit från kloaken.
Kan det vara något med äggläggningen som gått fel eller är det en sjukdom? smittsamt?

Så vitt jag vet hade inte denna höna börjat värpa.

Jag har även en hedemoratupp, 3 st maraner och 2 blandras, alla friska och krya. Har inte hittat något blod från någon av dem än så länge.

Daniel_Wikman

• Gäst
SV: Död höna
« Svar #1 skrivet: 13 dec-15 kl 09:56 »
Upptäckte att en av resterande hönorna var blodig på kammen idag.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 13 dec-15 kl 10:11 »
Hon som är blodig på kammen kan ha fått det av att picka på blodet från den döda hönan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel_Wikman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-15 kl 12:02 »
Hon som är blodig på kammen kan ha fått det av att picka på blodet från den döda hönan.
Tvivlar på det, då den hönan dog tre dagar sedan och hon hade färsk blod på kammen idag. Nu några timmar senare har det torkat och är svart.

Får se hur det går närmsta dagarna om någon mer visar liknande symptom.
« Senast ändrad: 13 dec-15 kl 12:43 av Daniel_Wikman »

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 dec-15 kl 18:26 »
Troligtvis har hon bara fått lite stryk, hönan med kammen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 13 dec-15 kl 20:12 »
Tvivlar på det, då den hönan dog tre dagar sedan och hon hade färsk blod på kammen idag. Nu några timmar senare har det torkat och är svart.

Okej, ja, då var min förklaring förstås orimlig.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-15 kl 11:01 »
Ja, troligtvis är det som föregående skrivit. Men för säkerhets skull, ta en koll på alla hönornas kloaker, så du inte har fått in en mycket otrevlig ovana hos dina höns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel_Wikman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 dec-15 kl 21:28 »
Hönan med blodig kam var nog som redan sagts bara från ett slagsmål. Alla höns är pigga och krya och leverar ägg. Har inte sett till något mera blod heller.

Vad som sussexhönan råkade ut för är dock fortfarande ett mysterium.

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser