Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk isbar?  (läst 885 gånger)

azawakh

• Västergötland
Sjuk isbar?
« skrivet: 13 feb-16 kl 21:21 »
Jag har en isbar höna på ca 10-12 månader som sedan i morse går bredbent och håller stjärten nedåt. Hon sitter och är väldigt uppburrad.
Hennes kloak är ren och fin, inga konstiga bajsar heller. Kammen är röd och hon orkar kämpa emot när man fångar in henne  :). Hon vill inte sitta på pinnen men det gör hon inte alltid i vanliga fall heller.
Jag är inte helt säker om hon har börjat värpa. Kan det vara något som har fastnat? Jag har försökt att känna efter men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Är det någon som kan ge mig något tips på vad det kan vara.
Självklart så tar jag bort henne om hon inte blir bättre men jag hade gärna velat veta vad det är.

sonja på slätten

• Halland
SV: Sjuk isbar?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-16 kl 09:37 »
Beskrivningen tyder på värpnöd eller äggledarinflammation,  men eftersom det är en unghöna så är det nog det förstnämnda. Det kan vara lite svårt med första ägget, särskilt om det är större än det borde vara. Kanske det har löst sig under natten?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

azawakh

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-16 kl 15:29 »
Tyvärr så har det inte löst sig. Hur länge ska man vänta? Finns det risk att ägget inte kan komma ut?Alla dom andra hönsen har vägrat gå ut under dom här snart två dygnen,är det vanligt?  Jag känner mig väldigt villrådig i vad jag ska göra.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-16 kl 19:44 »
Är det värpnöd kan du försiktigt massera kloaken med olja, har jag hört, annars gäller nog lugn och värme. Kanske bra att ta in hönan i köket, vet inte exakt hur hon släpar med baken men viss vitaminbrist kan ge konstiga symptom, speciellt nu efter en lång vinter. Prova ge henne mycket multivitamin i några dagar, det skadar inte iallafall, prova också att googla vitaminbrist på höns så ser du om det liknar hennes symptom. Lycka till.

azawakh

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-16 kl 21:37 »
Tack  :). Jag är beredd att testa det mesta så länge det inte känns som jag förlänger hennes lidande.

Permission

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 feb-16 kl 12:01 »
om hon är mellan 10-12 månader så bör väl inte första ägget komma nu först, låter lite väl utdraget.

azawakh

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 15:24 »
Jag måste erkänna att efter jag postat inlägget och tänkte efter så är hon ju ca 8-9 månader. Så det är jag som varit helt snurrig  :-[. Men några gröna ägg har jag ialf inte sett röken av  :P.

Dela detta:

* Inloggade just nu

48 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser