Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksspis / Värmevägg  (läst 5137 gånger)

skog_skog

• -
Köksspis / Värmevägg
« skrivet: 14 mar-16 kl 11:33 »
Hej,
jag har en Köksspis och en skorsten med Rökkanal och Värmevägg.
Men - jag vet inte vilket är vad.
Kan ni hjälper mig ?

Tack så mycket !

torbjorn

• Medelpad
SV: Köksspis / Värmevägg
« Svar #1 skrivet: 14 mar-16 kl 11:39 »
Det är nog svårt att säga något utan att försöka följa kanalerna i muren och se vart de tar vägen. Det kan ju gå att kika in genom sotluckor, använda en endoskopkamera mm. Fira ner ett litet lod med lina uppifrån i skorstenen medan en annan är i köket och rör på spjällhandtagen för att avgöra vilket av spjällen det slår ner mot kanske också kan fungera.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-16 kl 17:06 »
Hur ser det ut längre ned. Är det mer än köksspisen som är ansluten den här sidan?
kretslopp

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 mar-16 kl 18:58 »
En värmevägg är alltså en massa kanaler i muren vars uppgift är att lagra värme från röken i teglet.
Då skulle jag anta att ett spjäll är för att stänga in värmen när man slutat elda (likt kakel- och rörspisar, massugnar), och den andra borde vara ett förbigångsspjäll så att man i början kan elda igång ett drag utan att gå genom den långa värmelagrande kanalen.
På Biltema finns ett hyggligt billigt endoskop (några hundralappar) med 5 meter sladd och inbyggd LED-belysning. Ganska bra för sånt här. Man kan sänka ner den i skorstenen och se hur det ser ut.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 15 mar-16 kl 18:42 »
Kan va så att det är ombyggt för länge sen med.Hur ser det ut på baksidan av muren? Finns det fler sotluckor??

ca

« Svar #5 skrivet: 16 mar-16 kl 14:03 »
Behöver det vara svårare än att elda och prova? Ryker det fram så var det fel spjäll, eller...

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 16 mar-16 kl 21:04 »
Man kan göra så,men de är inte rätt.De blir alldeles för enkelt.Lite mer sport  när man ska lista ut hur nått funkar åt nån annan med bristfällig information om hur saker ser ut och hur det är gjort.

kackelmann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 mar-16 kl 21:26 »
Man kan prova sig fram.. men risken är, att utan förståelse för hur den är konstruerad, får man inte ut det mesta ur den.
Har varit med mängder med gånger om folk som lyckats lista ut ungefär hur något fungerar. Sen när man visar hur man egentligen ska använda det står de bara och gapar av häpnad.. "jaha, var det det så HÄR bra"..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-16 kl 19:52 »
Hej, en värmevägg brukar se ut som bilden nedan inuti. Jag gjorde bilden schematisk så den kan ju vara spegelvänd. Din köksspis är ansluten nedtill i det gula hålet. Du har två spjäll, ett rött och ett grönt på bilden. Om du öppnar det röda spjället så går röken kortaste vägen ut enligt röd pil. Det röda bör du ha öppet när du börjar elda en kall murstock. När du eldat upp lite värme så kan du skjuta in det röda spjället och röken går då omvägen ner och upp igen till det gröna spjället som måste vara öppet. Om du stänger båda helt så är det helstopp och då ryker det in.

Upptill har du den blå ventilationskanalen. Den har inget med rökkanalerna att göra.

Nu ser man inte på din bild var vedspisen sitter. Om du tittar in i den lilla luckan under ugnen med en ficklampa så ser du var spisen är ansluten i väggen och följer du då blicken rakt upp så hittar du förmodligen det "röda spjället".

Hoppas det klarnade lite..... :)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 12 apr-16 kl 14:51 »
Jag planerar att bygga en värmevägg i min villa och ansluta en kamin till den. Var ska man bygga in sotluckor för att sotaren ska bli glad?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 12 apr-16 kl 15:56 »
Jag planerar att bygga en värmevägg i min villa och ansluta en kamin till den. Var ska man bygga in sotluckor för att sotaren ska bli glad?

De bör väl finnas dels längst ner i botten av varje kanal, så att man kan raka ut nerfallet sot, och dels vid avgreningar så att man kommer åt att sticka in sotviskan överallt där det behövs.
Bäst är väl att du visar upp ritningarna för sotaren för att få synpunkter innan du börjar mura.

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 12 apr-16 kl 22:43 »
på vår värmevägg som jag visade skissen på så finns det två sotluckor på andra sidan vämeväggen inne i kammaren. Den ena sitter högt upp där röd o grön pil möter varandra ovanför röda spjället 2. Den andra sotluckan sitter i botten på U-et längst ner mitt på den gröna pilen som pekar åt höger, till höger om gula hålet. Jag kan komplettera bilden med rensluckorna i helgen.

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 21 apr-16 kl 21:26 »
Det här är ett väldigt bra system. Väldigt vanligt i Finland men inte lika vanligt i Sverige.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-16 kl 07:41 »
Det här är ett väldigt bra system. Väldigt vanligt i Finland men inte lika vanligt i Sverige.

Just i Sörmland verkar det inte vara helt ovanligt, mitt lilla torp har precis ett sådant som skissen ovan.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser