Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte
När det gäller tvättad gas ( fordonsgas ) så tror jag standarden man oftast håller sig till är minimum 96% metan.
Det finns flera olika sätt att rena gasen och vanligast tror jag är vattenskrubbern. i dom anläggningarna är det vattendimma och tryck justeringar som man använder sig av.
sen finns aminoskrubber , den har jag minst koll på men tycker den liknar vattenskrubbern men man använder sig av aminosar , ( ingen mer koll där )
en annan teknik som inte är så vanlig men som jag vet flera använder sig av är membranteknik, i princip blåser man gasen igenom en strumpa som fångar upp allt man inte vill ha.