Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna?  (läst 1103 gånger)

almansss

• Småland
Sjuk höna?
« skrivet: 16 apr-16 kl 16:43 »
Hej
Min fråga är vad det skulle kunna vara för fel på min ena lohman höna för idag märkte jag när jag skulle släppa ut dem på trädgården på så hängde inte ena med dem andra och när hönan skulle gå ut  från hönsgården så är hon i behov av att göra ett litet skutt ner på marken ca 10 cm och när hon väl skulle hoppa ner där så lät det nästan som om man skulle släppa en balong med vatten fast inte så att den sprack då och sen när alla andra åt av det som trädgården så stod hon bara där och tittade på dem andra. men jag undrar om någon vet vad det kan bero på och om det i så fall om det är något om jag ska avvakta eller ta bort henne. För min första tanke var väl marek men jag har inte varit med om att en höna med marek varit helt vattenfylld och efter ett tag så kom det ut en del vatten från henne med men vilken ände det var ifrån hann jag inte se.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Sjuk höna?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-16 kl 17:36 »

Alltid svårt att råda när man inte ser djuret
På din beskrivning låter det inte som Marek

Pröva med att känna på hönan som första steg

Är buken svullen och känns vattnig kan det vara Bukhåleinflammation och måste behandlas.
Svullen kräva innan de ätit frukost kan vara stopp och måste också behandlas

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

almansss

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-16 kl 18:20 »
Okej tack för svaret men min fråga med är vad är det jag ska behandla henne med?

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-16 kl 18:50 »
Avliva, låter inget vidare det där.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-16 kl 19:03 »
Med reservation för att det alltid är svårt att avgöra hur det är på bara en kort beskrivning:

Jag tycker också att det låter illa. Knappast försvarbart att behandla om ens möjligt. Varaktig bot är inte trolig. Behandling ska förstås i så fall avgöras av veterinär,  och omgående.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 07:11 »
Avliva är alltid den lätta vägen om det är akut och nödvändig men ger ingen vidare information/kunskap

Nu svarar jag enbart på TS frågor

Du måste först försöka konstatera vad som är fel med din höna   Känn igenom  Det finns inget piller för att få en sjuk höna frisk

Hönans beteénde är normalt men loj och hon hänge väl med i flocken med väldigt rund /ballong buk
Bukhåleinflammation..
 behandla inflammatorisk med magnecyl*500/ finns recept på flera sidor här
 nästa steg är att tömma buken på vätska  ,hönan `kokas´ om det inte görs (en höna tömde vi på 600g)
Jag kan säga att det har lyckats här med framgång  Men det kräver lite mer tid

Har du ett sjukt djur måste du ha en plan och följa den  Att ha veterinär hjälp är ett måste många gånger

MvH Cokett

« Senast ändrad: 18 apr-16 kl 07:36 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-16 kl 07:40 »
Med tanke på att det är en lohman-höna gissar jag att det är äggledarinflammation. Går att försöka bota, men då är det bråttom. Jag har bara lyckats få en enda sån höna att överleva mha penicillin, men andra kanske har tips? (Annars är det huggkubben, tyvärr, också det bråttom.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

51 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser