Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Industrihöns" med kala ryggar  (läst 1023 gånger)

Lemama

• Västergötland
"Industrihöns" med kala ryggar
« skrivet: 08 apr-16 kl 06:55 »
Jag har 6 st "industrihöns" jag vet inte var de kommer ifrån eller hur gamla de är då de följde med en grupp blandrashöns som jag köpte. De har varit hos mig i snart 4 månader nu, alla de andra raserna jag har lägger lagom med ägg och ser fina och hälsosamma ut men dessa är alldeles kala på ryggarna och man ser vingpennorna sticka ut. Jag försöker ge dem mat som inte skall driva på äggproduktionen men ändå lägger de 1 ägg om dagen allihop. Hur får man dessa att sätta fjädrar istället för att lägga ägg? Man läser bara om alla som räddat indutrihöns och hur fina de blir sedan de kommit från industrin men dessa har levt som hobbyhöns i minst 1 år och ändå ser de ut såhär. Misstänkte att tuppen var på hönorna för mycket men då borde väl de andra blandraserna se slitna ut också?
Tacksam om någon med erfarenhet vill hjälpa mig!

Permission

• Uppland
SV: "Industrihöns" med kala ryggar
« Svar #1 skrivet: 08 apr-16 kl 09:00 »
fjädrarna växer ut så småningom, för det behövs protein.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-16 kl 09:05 »
Så länge som piggarna sitter kvar i huden brukar inte nya fjädrar växa ut.  Det enda som kan tvinga fram nya fjädrar är att sätta hönorna i ruggning, så alla piggar och avbrutna fjädrar fälls,  vilket med snäll metod  inte är så lätt denna årstiden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lemama

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-16 kl 08:46 »
Så länge som piggarna sitter kvar i huden brukar inte nya fjädrar växa ut.  Det enda som kan tvinga fram nya fjädrar är att sätta hönorna i ruggning, så alla piggar och avbrutna fjädrar fälls,  vilket med snäll metod  inte är så lätt denna årstiden.

Skall man ta bort dem från tuppen tro? Så dem inte slits mer eller bara låta dem vara och skydda dem från solen i sommar? De verkar friska och krya för övrigt.

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-16 kl 09:16 »
Ger man dom enbart havre någon vecka så brukar värpningen stanna av, och sen kan man smyga igång med mer protein så dom sätter fjädrar istället för att värpa.  Men det beror lite på i vilken period dom är. Är det mitt i högvärparperiod så kan dom vara svåra att få stopp på.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Lemama

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 apr-16 kl 21:32 »
Ger man dom enbart havre någon vecka så brukar värpningen stanna av, och sen kan man smyga igång med mer protein så dom sätter fjädrar istället för att värpa.  Men det beror lite på i vilken period dom är. Är det mitt i högvärparperiod så kan dom vara svåra att få stopp på.

Dom har värpt nästan ett ägg om dagen sedan de kom i december så det verkar vara högvärp non stop, även i 24 minusgrader och bara 8h ljus lade dom lika många ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser