Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motverka lukt  (läst 8541 gånger)

Neaa

Motverka lukt
« skrivet: 26 jan-10 kl 08:42 »
Jag fick hem fyra brahmor igår....  ;D Är helt överlycklig, en tupp och tre hönor.... De är sååå fina! Men, jag kom hem med dem igår kväll och redan imorse fanns en liten hönsodör i hönshuset! De har ju massor med spån som ser rent och fint ut och är bara fyra stycken. När jag hade höns förr så hade jag fler, spånet var ju inte alltid så rent som det är nu och jag tyckte inte att det luktade just något(kan ju ha varit att jag var van eller luktar de olika mycket)! Jag bryr mig inte så mycket om det men jag har en sambo som fortfarande inte blivit riktigt hönsbiten (även om han gärna går förbi och kikar på kycklingarna ibland i smyg så han är på god väg) och en av anledningarna att han var lite anti var just att de luktar. Jag struntar i att de luktar lite men tycker att det är synd om han ska börja undvika hönshuset just när jag hoppas att han ska bli lika biten som mig!

Finns det sätt att motverka lukten? Något man kan ha i hönshuset som neutraliserar den tex?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Motverka lukt
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 12:11 »
det luktar oftast illa när spånet är fuktigt....  kalk på golvet tar bort den värsta odören..
känslig gubè du har ;)
Fjäderfän och kaniner

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 12:12 »
Se till att du har ett bra system för att få bort nattbajset , en bra bräda under som du kan skrapa av från skit varannan dag underlättar en hel del skulle jag säga.

Sen hålla spånet torrt och fint och byta ut med jämna mellanrum tycker jag fungerar bra hos oss.

Vi har haft höns i snart ett år och alla som kommer och tittar är förundrade just eftersom det inte luktar hönshus.
Jag går aldrig och plockar bajs från ströet heller.
Vi har 13 hönor och tre tuppar.

Lycka till!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 22:00 »
Släng in lite färkstbrytat granris varje dag o häng knippen på väggarna som du byter då o då . En funkar oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 22:11 »
Jag tycker att torv tar bort lukten bra, det är dock hopplöst att använda som strö eftersom det dammar så förbenat. Jag använder därför spån som strö och torv i bingarna under sittpinnarna.....

Grattis till hönepönorna :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 22:22 »
Jag vet inte om det är jag som har en tillvand näsa... men jag har aldrig märkt av någon direkt lukt i hönshuset, inte om man jämför med hur det luktar i en lagård, även om där hålls rent.

Vi har spån på golvet, innan vi lägger dit det, när vi byter allt spån strör jag ut ett tunt lager stallosan just för att motverka lukt och fukt, sen har vi aldrig haft några problem med fukt, det gör säkert mycket.

En bajsbräda under sittpinnarna som man kan skrapa av med jämna mellanrum är ett bra tips, gärna med något slags nät över så inte hönorna går i skiten, dels är det väl inte så fräscht, dels är det svårare att skrapa loss. På brädan kan man också lägga stalosan, kalk och strö, torv var ju ett jättebra tips så slipper man få spån i landet sen, för detta blir ju finfin gödning.

Höns verkar lägga nittionnio procent av sina skitar medan de sover, det hamnar aldrig mycket i spånet som kan bidra till någon lukt.

Sen vet jag inte om det har med brahmorna i sig att göra kanske? Om du upplever en skillnad sedan förra gången du hade höns, kanske fastnar det skit i deras fjädrar runt benen som gör att det luktar? (vilda gissningar)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 22:47 »
De finns ett medel som heter Stalosan på granngården, mkt bra när de blir fuktigt å börjar lukta hönshus. Hade själv stora problem med ammoniaklukten i höstas men nu e de som en vårvind(nästan) i hönshuset ist.

Lycka till /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 jan-10 kl 08:09 »
Jag fick för många år sedan ta hand om 4 höns efter att ägaren dött. Av förklarliga skäl hade det varit lite si och så med skötseln av djuren på slutet och dom verkligen stank  :-X Jag tog till den drastiska metoden att bada hönsen och sedan var jag av med det problemet.
Kan det vara så att hönsen luktar pga att dom har haft begränsat med tillgång till sandbad och ren stallmiljö tidigare??

Nu är det fel årstid att bada höns men om du inte kan bli av med lukten på annat sätt kanske ett sandbad och god stallhygien löser problemet på sikt. Lite kalk i sandbadet är inte någon nackdel heller.

En annan orsak som gör att du kan uppleva lukt är om du har lite dålig venilation. Då börjar det snabbt att osa i hönshuset även om man har rent och fint.

Lycka till med luktproblemet :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-10 kl 14:08 »
Brahmor är stora fåglar, kackar stort.
Håller med om att de  luktar mycket.
Hedemorahöns

ORCA

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-10 kl 17:07 »
Vi har bla 10 Brahmor och det blir mycket skit men vi kör med torv på golvet och skrapar av bajsskivorna varje dag och jag tycker inte det luktar speciellt mycket. Hade problem med ammoniaklukt innan vi bytte till torv från spån, men spån ser trevligare ut men hönorna tycker bättre om torven då dom också sandbadar i detta. Ligger ibland ett gäng på 5 hönor på golvet och badar, ser roligt ut=)

Liro

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jan-10 kl 20:09 »
Lukten kanske kommer av vad de fått för foder där de bott innan?? Bara en tanke och kanske blir det bättre. i övrigt så har jag själv bajstråg under sittpinnarna och byter golvströ (spån) var 4e vecka och då är det ändå inte speciellt skitigt. Jag har väldigt lite odör i mitt hönshus och jag ger inte fabricerat foder, endast spannmål majs och hushållsrester.

Neaa

« Svar #11 skrivet: 27 jan-10 kl 20:56 »
Tack så mycker för alla svar! Det måste ha varit hönsen som luktade för det var bara första morgonen som jag kom ut som det slog emot mig! Efter det har det inte alls luktat så starkt så det måste ha varit något som satt i dem på något vis! Skönt!

Chicks

• Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 25 apr-16 kl 09:49 »
Puttar upp denna gamla tråd. Vad har ni för knep för att hålla hönshusen fräscha?

Vilken mat är minst luktframkallande? I olika gamla trådar har jag sett att nånting från lantmännen som hette 'fenix hel veg' skulle vara bra foder för luktens skull, detta foder verkar de dock inte sälja längre.

Hur är det i övrigt med pelletsfoder för lantraser, blir det för starkt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser