Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på uppvärmning  (läst 4348 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Förslag på uppvärmning
« Svar #20 skrivet: 27 apr-16 kl 09:12 »
Pelletsbranschen drar sig inte för rena lögner. Visst har pellets sina fördelar men det är varken billigast eller bekvämast.

ensamhet

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 27 apr-16 kl 10:32 »
Jag föredrar en vedpanna, det blir billigast även fast man köper ved.
Det är så mycket annat man kan elda med. Trädgårdsavfall, grenar kottar och allt annat man kan kratta ihop på gården, älg och björnskit, döda fåglar, dåligt virke, sågspån och andra rester när man bygger mm.

Jag värmde mina två stora hus i ca 3 år, bara med skräp och skrot.
Dessutom sparade jag mycket diesel då jag slapp köra allt skit förra ägaren lämnat kvar till återvinningen.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 27 maj-16 kl 10:08 »
Jag har pellets och ved. Jag är nöjd med pelletsen. Vad är det för påstående som branschen har gjort.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 27 maj-16 kl 11:45 »
De framhäver ofta att det är så smidigt, men i själva verket behöver du bära pellets, aska ut och sota.

Verkningsgraden glöms bort eller räknas ut efter en optimal panna.

Man hävdar att det endast är pellets som fungerar när det är kallt (alltså att värmepump inte är ett fungerande alternativ).

Jag var nöjd med pinnsvetsen innan jag skaffade migen. Hur många byter sin pelletsbrännare mot bergvärme? Finns det någon som byter åt andra hållet? Tror inte det...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 27 maj-16 kl 11:51 »
Vi hade en pelletskamin på ett ställe där jag jobbade i vintras. Var ständiga problem med att få den att tända och fungera. Kommer inte ihåg vad det var för märke men den var italiensk. Den hade också en fläkt som surrade och väsnades. Man skall nog kolla sig omkring en del innan man väljer pelletskamin, det finns modeller som inte är bra.

ca

« Svar #25 skrivet: 27 maj-16 kl 17:10 »
Det är i stort sett ingen som slänger ut en jord/bergvärmepump och ersätter den med pelletspanna. Däremot är det rejält många som kompletterar med en kamin. De som haft pannrummet i källaren har dessutom erfarit att iom v-pumpsinstallationen så har den tidigare hetvattencirkulationen till radiatorerna i källaren uteblivit och det blivit tji att torka tvätt där nere så fort det blivit +-grader ute och lösningen för en del har blivit ytterligare en kamin ansluten i den rökgång som pannan tidigare brukt.  80% av de som köpt pelletskaminer (från ett av mig känt saluställe) har även luft/luftpump sedan tidigare. Största fördelen med pellets är att det kan bli lika varmt i huset som när det eldades med olja. Har aldrig hört talas om nån installatör som i förväg upplyst husägaren om att det borde monteras fler eller större radiatorer för att värmepumpen ska orka hålla den förväntade värmen. Värmepumpar i ett lågtemperatursystem kan vara ekonomiskt och i vissa fall miljömässigt vettigt,och framförallt bekvämt men i äldre hus där elementen är vana att hålla 70 grader när det är kallt,duger det inte  Det finns riktigt undermåliga pelletskaminer  på marknaden men de italienska brukar däremot vara utav de som håller bäst kvalitet. Eldar själv i 3 st pelletskaminer. En av dem är drygt 20 år och enda servicen har varit att smörja fläkten vid 2 tillfällen.. Kvalitetbrister inom v-pumpar, gräsklippare, borrmaskiner, telefoner, datorer mm har vi annars tyvärr fått vänja oss vid.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 27 maj-16 kl 19:30 »
Ja, värmepumpsäljare är heller inte att lita på. Och det gäller nog de flesta säljare oavsett produkt, de är ju liksom partiska...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 04 jun-16 kl 21:23 »
I mitt hus kostade det 6500kr i jan månad enbart pga att elpatron stod på. Jämförelse nov 660kr enbart eldade med ved.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser