Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns på kommunal mark?  (läst 1517 gånger)

ullabellaistockholm

• Uppland
Höns på kommunal mark?
« skrivet: 09 maj-16 kl 20:03 »
För att skaffa höns behövs tillstånd från kommunen även om man äger marken. Det är av miljöskäl.

För min del är det så att jag inte äger någon mark att ha höns på. Jag bor i tätort i Stockholm. Inte inne i stan, men i närförort. Då behövs en annan typ av tillstånd som handlar om användning av mark.

Jag bor i hyresrätt och är mycket tveksam till att min hyresvärd skulle gå med på att ha höns på fastigheten.

Jag äger ingen mark.

Således blir det alternativet att undersöka om jag på något sätt kan få tillåtelse av kommunen att ha höns på allmän plats. Någon som har erfarenhet av att få tillstånd av kommunen att man har höns på allmän plats? (Alltså på mark som ägs av kommunen.)

I trakterna där jag bor finns en del grönområden och jag tänker att det vore trevligt med lite höns där.  3-4 stycken.

Jag vet inte alls hur kommunen hanterar eller ställer sig till ett sådant ärende. Jag fick veta idag att man ska kontakta markupplåtare ang det. Jag skulle dock inte vilja betala för att "hyra" marken, eftersom det här från min sida är ett välgörenhetsprojekt (som jag känner mig motiverad till.)

Anledningen som jag ser till att ha höns är främst för att jag inte alls stöttar kycklingindustrin och vill skapa en sundare äggproduktion i liten skala. Jag tänker mig också att det samtidigt finns flera fördelar, att det kan vara trevligt med höns för människor som passerar, att dagiset i närheten kan tycka det är roligt att hälsa på ibland, att ägg kan levereras även till andra och så vidare.

Alltså - Någon som känner till ifall kommunen skulle kunna vara accepterande till att låta mark användas för att ha höns på?

I annat fall - Någon som har kreativa tips på hur jag ska kunna ha höns i tätort då jag inte äger eller vill köpa mark samt att min fastighetsägare högst sannolikt inte ger mig tillåtelse till det. Helst ska det ju inte bli alldeles för omständigt i vardagen heller. Jag äger ingen bil och har rätt fullt schema, så jag kommer inte kunna transportera mig långa sträckor dagligen för att pyssla om hönsen.

Ytterligare en fråga som egentligen avviker från ämnet. På vilken typ av underlag kan man ha höns? (Ja, jag är helt grön på det här området, stadsmänniska som jag är.) I närheten av där jag bor finns viss mark med berg, antar att det inte funkar?? Måste man kunna gräva ner längs med hela inhägnaden?

Tack för tips och råd!
« Senast ändrad: 09 maj-16 kl 20:29 av ullabellaistockholm »

sonja på slätten

• Halland
SV: Höns på kommunal mark?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-16 kl 20:09 »
I Danmark finns hönskolonier,  stora fina och välskötta. Alltså precis som odlingskolonier.  Även utanför Halmstad finns eller fanns en sådan, visserligen avsedd för duvor,  men många hade även höns.   Finns säkert på flera platser.  Stora  fördelar med detta,  man kan hjälpas åt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-16 kl 22:22 »
Jag har för mig att en del boende i Hjorthagen (för er som inte är Stockholmare, detta är ett område från 30-talet, tror jag, med små lägenheter nära innerstaden) hade höns på sin gård. Om det är hyresrätt eller bostadsrätt där vet jag ej.
Alltså, det kan fungera nära hus med lägenheter.  Men det jag hörde om var ett gemensamt projekt för flera familjer.

SussiloII

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 maj-16 kl 19:41 »
Idén är trevlig och behöver inte vara omöjlig att genomföra! Försök att lära känna och gå samman med grannar och andra likasinnade så ni blir en grupp. Allt är lättare när man delar på projektet. Lycka till :)!

Swea

« Svar #4 skrivet: 22 maj-16 kl 21:35 »
Jag har för mig att en del boende i Hjorthagen (för er som inte är Stockholmare, detta är ett område från 30-talet, tror jag, med små lägenheter nära innerstaden) hade höns på sin gård. Om det är hyresrätt eller bostadsrätt där vet jag ej.
Alltså, det kan fungera nära hus med lägenheter.  Men det jag hörde om var ett gemensamt projekt för flera familjer.

Hönsen på innergården finns fortfarande kvar, de bor dock där enbart på sommaren. Det är bostadsrätter numera, men är rätt säker på att det var hyresrätter hos Familjebostäder när hönsidén kläcktes. Går säkert att åka dit och höra sig för hur de har löst det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser