Vill inte komma in som en kil mellan Östergötland och Västergötland men undrar vad du, Gilbert, menar med "innergård-inomhus och utomhus".
Är ny på området och håller just på att lära mig ett och annat för att inom kort skaffa mig egna höns... Undrar därför hur du menar då jag är på gång att snart bygga min hönsgård. Om du har tid och lust får du gärna gå in i min tråd från tidigare idag, "Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag", och ge mig lite tips på hur jag ska tänka utifrån mina frågor.
Gärna ni andra också, så klart ![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
Jag har byggt ett problemfritt hönshus med utegård som är säkert nog och inte hysteriskt byggt. Det är aldrig någon som diskuterar sjukdomar, hygien eller damm. Bara det är galler mot allt så är det bra.
Senast jag hörde en räv kosta på sig att gräva sig in var under en vanlig gammal telefonstolpe man lagt ut på gräs som hade massor av lös grus.
En räv slåss inte ens med gässen när den kommer utan försöker komma åt gulingar eller käka så många ägg han hinner med innan jag kommer med bössan.
Höns som går lösa råkar ofta ut för både hök och räv där höken dominerar.
Vi tar ett antal rävar varje år och har redan tagit ett par men fortfarande inte hos hönsen. Det har blivit en smitta på forumet att räven gräver sig in i varenda hönsgård.
Vi har gässen på andra sidan vägen ca 100 meter från huset och kan hålla räven på avstånd. Hönsen är ca 50m från huset och där har aldrig ens tassat en räv, men väl en destruktiv grävling som fångades och blyades. En hönsbesättning har tre fiender, höken, höken och höken.
Taket är en betydligt bättre investering.
Jag skulle lagt plattor runt om jag hade problem med grävande djur. Sedan är det en plikt att se till hönsen dagligen och då ser man lite vad som är på gång.