Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väderskydd i hönsgården  (läst 2104 gånger)

Bränntorparn

• Östergötland
Väderskydd i hönsgården
« skrivet: 27 maj-16 kl 07:42 »
När vi byggde hönsgården byggde vi även ett litet vind/väderskydd dock endast 70x70 och 40 högt till 5 djur. Tänkte kanske inte alls eller också tänkte jag att hönsen skulle gå in om vädret blev för uselt. Nu känns det som att bygget är för litet så jag undrar hur ni har byggt skyddet. Har, förutom hönshusets vägg tre stolpar, mitt i hönsgården, som håller upp nättaket.

Permission

• Uppland
SV: Väderskydd i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 27 maj-16 kl 08:21 »
dem går väl in i hönshuset?

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-16 kl 16:13 »
De går inte in i hönshuset, däremot går dom gärna in under ett lågt och tätt träd som vi har på tomten eller in under en gran. Dom får springa fritt på tomten så länge vi är hemma.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-16 kl 16:36 »
Men får dom inte vara under granen då?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-16 kl 20:18 »
Självklart får dom kura under granen, men om jag inte missminner mig så är det ett krav att dom har ett tak över en del av hönsgården. Dessutom skyddar det både snäckskal, salt och pelleterat foder

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 maj-16 kl 16:17 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/utevistelse.4.6beab0f111fb74e78a780001713.html

Jag antar att du menar:
"Det ska finnas skydd för djuren både mot dåligt väder och mot rovdjur. Hönsen vill ha tillgång till skydd i form av buskar eller tak för att känna sig trygga. Om det behövs ska du också se till att det finns vattentråg till dem. Däremot bör du inte ge foder ute eftersom det lockar till sig andra fåglar och gnagare."

Här har jag gjort en lokal tolkning vilket innebär att dom alltid har tillgång till sitt hönshus, oavsett om dom är i hönsgården eller springer och rotar i frugans rabatter.
« Senast ändrad: 30 maj-16 kl 19:23 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-16 kl 18:29 »
Jag har placerat ett gammalt bord i hönsgården. Beroende på väder och humör står hönsen ibland under, ibland ligger/står på bordet, solar och putsar sig. Hönsen verkar inte alls vilja gå in hönshuset på dagen fastän det regnar. Bordet räcker  som regnskydd säger dom.

MrsMClucksky

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-16 kl 22:04 »
Jag norpar genast bord-ide'n! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser