Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drag, fukt och ljus, isolering, värme  (läst 2028 gånger)

MrsMClucksky

• Västmanland
Drag, fukt och ljus, isolering, värme
« skrivet: 04 jun-16 kl 22:19 »
Jo kan någon förklara..
• torr resp fuktig luft i siffror? Hur kollar man det. Skaffar man en hygrometer ( heter det så) eller hänger man upp en tallkotte i huset.. vad är perfekt hönsluft?
• drag resp frisk luft. Hur vet man om det är dragigt och hur mycket ventiler osv man behöver?
• vilket väderstreck bör fönstret/fönstren vara samt ska de vara öppningsbara?
• hur mycket isolering behövs och vilket material är bäst, hur isolerar man taket
• värme behövs det om man isolerar om man bara har vuxna djur den kalla tiden, hur mycket värme genererar t ex en höna?
Tacksam om någon vänlig själ vill bringa lite reda i dessa begrepp!

Luff

• Västergötland
SV: Drag, fukt och ljus, isolering, värme
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 22:53 »
Ja om du vill köpa instrument att mäta med så går det säkert. m
Men man kommer långt med observationsförmåga.

Torr vs fuktig luft. Hönshus är dammiga, dom flaxar och ströt är torrt. Det ska inte vara någon kondens på fönster/väggarna när man på morgonen en höstdag öppnar dörren. Om du tycker det känns ok att andas där inne när dörren är stängd tycker hönsen det också.
Drag - testa med öppen låga, håll en tändare på olika ställen i hönshuset. Lågan ska inte fladdra eller slockna.
Frisk luft - samma som lagom torr luft ovan. Ventilation behövs.
Väderstreck - spelar ingen större roll för hönsen. Dom gillar att ha det ljust naturligtvis men inte stekande sol om hönshuset är litet. Men grannar kan uppskatta om morgonsolen kanske kommer sent in i hönshuset..
Jag föredrar öppningsbara fönster, bra när man städar.
Isolering - höns klarar kyla men varför ska dom frysa? Höns generar inte alls mycket värme. Jämför man med en katt eller kanin så avger dom ju värme till omgivningen vilket jag inte tycker höns gör alls så mycket.

Mycket har att göra med hur stort hönshus du har och hur många höns.
//Luff

MrsMClucksky

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-16 kl 21:42 »
Tack för ingående svar! Om värme, vilken temperatur är bäst på vintern? Hönshuset blir litet, 3-5 hönor på ca 2 kvadrat. 3 stora eller fem små tänkte vi. Och hur värmer man med allt damm tänker jag. Vilket strö dammar för övrigt minst? Tack igen!

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-16 kl 13:26 »
på vintern räcker det med några plusgrader, 5 grader brukar jag kunna ha 1,5 meter över golvet.

Höns är ju beklädda med fjädrar och dun och i princip all värme de producerar stannar i fjäderdräkten så fåglar är på det viset inte så bra på att värma upp det rum de befinner sig i.

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 jun-16 kl 14:43 »
om inte minnet sviker mig så isolerade jag med 120mm isolering.
Friggebod med träpanel, isolering, ångspärr(plastfilm), osb skiva, färg.
Totalt golvyta är 9kvm totalt ca 20kbm luft

På vintern när det är 1-10 minus så är det plusgrader inomhus.
Med andra ord snåla inte på isolering så klarar de själva att hålla värme.
Jag har mellan 10-20 höns på det utrymmet

MrsMClucksky

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-16 kl 12:06 »
Okej fuktbarriär. Vad isolerade du med? Om fem dvärghönor inte håller frostfritt, kanske golvvärme vore något? Det finns det ju t ex i färdiga små hönshus som Lantbutiken har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser