Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring bygge av hönshus  (läst 3995 gånger)

forwarder

• Västergötland
Frågor kring bygge av hönshus
« skrivet: 01 jun-16 kl 12:59 »
Hej
Är uppe i hönshusbygge och skulle behöva lite expertis kring frågor som uppstått.
Man vill såklart de framtida hyresgästerna skall trivas  :)

Just nu är jag på ritningsstadiet så fler frågor lär följa inom ett par veckor när bygget drar igång  ;D

Ljussättning - jag skall ha två fönster men funderar på placeringen av dessa. Skall man fokusera på att ljuset är mest vid sittpinnarna eller mest vid redena? Har läst att redena helst skall vara i en lite mörkare del?
Landgång/ingång - har fått tips om att sätta sandpapper på landgången för att naturligt slipa hönsens klor. Är detta något ni rekommenderar och vilken grovlek skall man i så fall ha?
Sittpinnar - jag har en takhöjd på 150 cm och tänkte sätta översta pinnen 30 cm under takhöjd och ha 3 pinnar. varje pinne 10 cm under och 30 cm framför den bakomvarande. Vad tror ni om det?
Ett tillägg - Hur stor utgång rekommenderar ni? LxB. Hedemorahöns är tänkta hyresgäster.
« Senast ändrad: 01 jun-16 kl 23:32 av forwarder »

Luff

• Västergötland
SV: Frågor kring bygge av hönshus
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 23:13 »
Ja redena ska vara i den mörka delen.
Fönstren ska ju naturligtvis sitta så det inte gassar på hönsen. Ditt hönshus verkar väldigt litet så placeringen av fönster beror mest på om det finns skugga.
Sandpapper - överkurs för mig. Så mycket springer dom inte på landgången, man får klippa klor på vissa individer. Går dom ute o sprätter så brukar det vara bara på vintern man behöver klippa. Men det blir ju halkfritt på landgången.

Takhöjden - det kommer ju att vara hemskt jobbigt att gå in i ditt hönshus. Varför så lågt?

Sittpinnarna bör sitta så att ingen höna kan picka på den ovanför. Så till Hedemora känns det som kort avstånd. Lite mer lutning och större avstånd. Glöm inte att sittpinnarna bör vara grova. 3-4 cm minst i diameter.

Utgången - ingen aning vad som rekommenderas. Lagom för en höna?
//Luff

forwarder

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-16 kl 11:20 »
Ja redena ska vara i den mörka delen.
Fönstren ska ju naturligtvis sitta så det inte gassar på hönsen. Ditt hönshus verkar väldigt litet så placeringen av fönster beror mest på om det finns skugga.
Sandpapper - överkurs för mig. Så mycket springer dom inte på landgången, man får klippa klor på vissa individer. Går dom ute o sprätter så brukar det vara bara på vintern man behöver klippa. Men det blir ju halkfritt på landgången.

Takhöjden - det kommer ju att vara hemskt jobbigt att gå in i ditt hönshus. Varför så lågt?

Sittpinnarna bör sitta så att ingen höna kan picka på den ovanför. Så till Hedemora känns det som kort avstånd. Lite mer lutning och större avstånd. Glöm inte att sittpinnarna bör vara grova. 3-4 cm minst i diameter.

Utgången - ingen aning vad som rekommenderas. Lagom för en höna?

Tack för svar!

Ljuset kommer endast vara på sittpinnarna på morgonen (läge nord-öst), så jag kommer nog ha morgonpigga höns om de har utsikt mot soluppgången.  ;D
Redena

Gällande storlek och takhöjd. Golvet i huset kommer vara ca 70 cm upp från markytan och jag kommer inte gå in i det. Storleken blir ungefär 1,7m x 3,5m med två stora luckor på långsidan.
På så sätt kan jag öppna luckorna och dra ner skiten rakt i skottkärran och därmed spara rygg och tid. Kommer ha plastmatta vilket gör att jag kan spola ur det och sedan dra ut vattnet med plastskrapa vid storstädning. Ett lättskött hönshus skall det va!

Du har nog rätt gällande sittpinnarna, får öka med någon dm.

Vill ju ha en lagom utgång för hönorna men samtidigt så liten som möjligt för isoleringens skull.

Tofslan

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 11 jun-16 kl 22:30 »
Vad roligt att du också bygger hönshus. Lägg gärna upp några bilder :)

Jag har läst massor om hönshus och jag tror att jag gör det svårare än vad det är...

Som svaren ovan, och som du också läst, gillar inte hönsen ljus i redena, därför sätter vi redena på den vägg som har fönster.
Sedan har jag läst något om att för många fönster kan göra hönshuset till ett växthus, dvs. för varmt på sommaren. Så vi har valt att placera våra fönster i nord/nordväst. Dels för placeringen av hönshuset på gården, att ett fönster är mot boningshuset, samt att försöka bara släppa in dagsljus och inte solljus, som kan stressa hönan (har jag läst).
Jag vill också ha någon form av mörkläggning så tuppen inte går igång när det ljusnar vid tre-tiden på morgonen. Lampa med dimmer för åtta timmars dagsljus. Dock någon som har högre frekvens än 100hz så det inte blir disco ;)

Vi har över två meter i takhöjd i vårt hus. Min man är ganska lång och jag tänker att han också ska få mocka! ;)

Har läst på jordbruksverkets hemsida att luckan ska vara minst 40x40cm. Lite osäker hur vi ska lösa det. Hade varit fint med fjärrstyrd öppning/stängning men vill samtidigt ha en liten farstu så det inte drar rakt in i hönshuset. Ska fundera vidare på det.

Plastmatta låter skönt. Man behöver inte vara så kunnig för att få dit en sådan, eller? Tänkte med fogar och vinklar och så? Hade gärna haft det i vårt hus.

Berätta gärna vidare hur du planerar och, som sagt, lägg gärna upp bilder på ditt hönshus =)

Med vänliga hälsningar,
Anna :)

forwarder

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-16 kl 14:37 »
Vad roligt att du också bygger hönshus. Lägg gärna upp några bilder :)

Jag har läst massor om hönshus och jag tror att jag gör det svårare än vad det är...

Som svaren ovan, och som du också läst, gillar inte hönsen ljus i redena, därför sätter vi redena på den vägg som har fönster.
Sedan har jag läst något om att för många fönster kan göra hönshuset till ett växthus, dvs. för varmt på sommaren. Så vi har valt att placera våra fönster i nord/nordväst. Dels för placeringen av hönshuset på gården, att ett fönster är mot boningshuset, samt att försöka bara släppa in dagsljus och inte solljus, som kan stressa hönan (har jag läst).
Jag vill också ha någon form av mörkläggning så tuppen inte går igång när det ljusnar vid tre-tiden på morgonen. Lampa med dimmer för åtta timmars dagsljus. Dock någon som har högre frekvens än 100hz så det inte blir disco ;)

Vi har över två meter i takhöjd i vårt hus. Min man är ganska lång och jag tänker att han också ska få mocka! ;)

Har läst på jordbruksverkets hemsida att luckan ska vara minst 40x40cm. Lite osäker hur vi ska lösa det. Hade varit fint med fjärrstyrd öppning/stängning men vill samtidigt ha en liten farstu så det inte drar rakt in i hönshuset. Ska fundera vidare på det.

Plastmatta låter skönt. Man behöver inte vara så kunnig för att få dit en sådan, eller? Tänkte med fogar och vinklar och så? Hade gärna haft det i vårt hus.

Berätta gärna vidare hur du planerar och, som sagt, lägg gärna upp bilder på ditt hönshus =)

Med vänliga hälsningar,
Anna :)

Efter påtryckning så har jag fått prioritera funktionalitet framför ryggen. Med funktionalitet menas MULTI-funktionalitet. I det här fallet innebär det blir ståhöjd i hönshuset eftersom "vi kan ha cyklarna där" om hönsen flyttar i framtiden som min bättre hälft uttryckte det.  ::) Krav var också att det skall smälta in övriga byggnader på tomten, så det blir ett ganska påkostat hus i slutändan eftersom jag då även passar på att vinterbona det.

Första steget är dock att flytta ett gammalt plåtskjul som står i vägen och göra ny grund för detta. Men om någon vecka så sätter hönshus-bygget igång, till dess får ni hålla till godo med en ritning som den ser ut idag, skiljer sig inte nämnvärt från en mindre friggebod, modifieringar kommer senare. Jag kommer ha två fönster + fönster i dörren mot öst och syd. Men huset skall stå på norrsidan om bostadshuset under en stor ek som skuggar en hel del (och ger lite tak över huvudet i hönsgården).

tesåpa

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jun-16 kl 23:37 »
Jag har byggt enligt dem här modellen. http://www.backyardchickens.com/a/a-classy-a-frame-tractor Ingen plats för cyklar dock.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser