Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nä mina vill inte sova på pinne....  (läst 1595 gånger)

Pirnilla

• Västergötland
Nä mina vill inte sova på pinne....
« skrivet: 19 aug-16 kl 21:22 »
Nu har mina höns bott hos oss i 6 dagar. Jag hade byggt sittpinnar enligt alla konstens regler med gödselbräda under. På natten låg en höna inne i redet och de andra nästan på varann på golvet precis bredvid henne.

Jag tog bort pinnarna men lämnade brädan kvar. Nu sover 3 höns på den, den fjärde hönan får inte plats. Hon har istället hoppat upp och sitter nu på kompostgallret som står snedställt uppepå redet för att undvika att någon sitter där på natten! Hopplöst.

Antingen får jag alltså göra gödselbrädan större eller kanske sätta tillbaka pinnarna. Dom gör inte riktigt som man tänker sig dom här fågelfäna.

Lite roligt är det i alla fall, men jag vill ju inte att den hönan som sitter på gallret ska skada sina fötter.
Höns i avlagd lekstuga.

Permission

• Uppland
SV: Nä mina vill inte sova på pinne....
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 21:25 »
Är dem fullvuxna, ungdjur kan vara lite korkade ibland.

annars gör så att du sätter tillbaka pinnarna och sen på kvällen så lyfter du upp dem på dem (När det är mörkt) gör så tills de fattar.

Pirnilla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-16 kl 21:30 »
Jag har fått dom från en god vän som tagit hand om dom från ett hönseri, dom skulle avlivas vid nyår. Jag vet inte hur gamla dom är. Dom har iaf fattat att det kan kännas lite tryggt att komma upp lite när man ska sova, tänker jag. Ska jag lyfta dom får det bli med milt våld för dom gillar inte när jag tar i dom än.

Höns i avlagd lekstuga.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-16 kl 00:16 »
Hur tjocka är sittpinnarna? Fabrikshöns är ju inte alltid vana att sova pinne och kan behöva väldigt grova pinnar för att hålla balansen.
//Luff

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-16 kl 09:47 »
Jag tror också det beror på hur de är vana.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-16 kl 10:53 »
Dom behöver säkert vänja sig. Men mina hönor vill ha sina sittpinnar som sitter högt. Är det så du har det?
kretslopp

Pirnilla

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-16 kl 13:04 »
Ja, pinnarna sitter högt men inte helt upp taket förstås. Jag vet att dom sovit på golvet i stallet där dom bott hela sommaren.
Nu har dom ju gödselbrädan som sin plats, inte golvet längre så nu kanske det är troligare att de vill prova att sitta på pinnarna som jag nu satt tillbaka. Vi får se vad dom väljer. Kanske försöker jag lyfta upp nån av dom med risk att skapa riktig kalabalik....
Höns i avlagd lekstuga.

Permission

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 aug-16 kl 14:24 »
du lyfter upp dem när det är mörkt så dem inte ser något, då är dem lugna, sen upptäcker dem att dem sitter på pinnen på morgonen.
Det brukar funka.

Pirnilla

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-16 kl 21:18 »
Det verkar faktiskt som att dom fattat vinken och klättrat upp nu ikväll. Jag tyckte det såg lite trångt ut men det kan vara för att dom är ovana och inte har kommit till ro. Det ska enligt måtten vara tillräckligt med plats. Annars får jag väl fortsätta snickra. Bygga hönshus har gjort mig väldigt van vid att använda skruvdragare! :-)
Höns i avlagd lekstuga.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-16 kl 12:09 »
Jag minns att jag hade motsatt problem, de skulle prompt upp på precis allt så att jag fick lyfta ned dem hela tiden från allt från spadskaft till sparkstöttingar och annat...
Jag var ganska irriterad på det när jag var liten...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

75 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser