Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selenbrist/marek - symptom skillnader!  (läst 9319 gånger)

marlun

• Småland
Selenbrist/marek - symptom skillnader!
« skrivet: 28 aug-16 kl 14:04 »
Vilka är skillnaderna i symptom när en höna har selen- eller någon form av vitaminbrist och marek sjukdom (hönsförlamning)? Har förstått att symptomen kan vara lite lika, men vilka är skillnaderna? Hur vet jag vad som är vad?

marlun

• Småland
SV: Selenbrist/marek - symptom skillnader!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-16 kl 16:57 »
Ingen som vet? Har en isbartupp som helt plötsligt har börjat halta och är svag i vänstersidan. Bör vi ta bort honom direkt eller ska vi ge honom några dagar med multivitamin och selentillslott?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-16 kl 17:33 »
Jag tycker inte att det finns någon anledning att spara en tupp som är sjuk,  oavsett orsak.  För mig är en tupp en avelstupp,  och han ska hålla sig frisk,  punkt och slut.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

marlun

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-16 kl 17:36 »
Visst är det så. Tuppar finns det gott om och det är nog inga problem att få tag på en ny. Men jag är livrädd för att få in nån annan sjuka eller ohyra. Har hitintills i lyckats klar mig ifrån allt sådant.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-16 kl 18:52 »
Lider han av vitaminbrist aså är det inget som smittar, lider han av marek så kommer han dö och dina andra djur har redan blivit smittade men behöver inte nödvändigtvis bli sjuka.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-16 kl 19:33 »
Men varför ska en individ ha vitamin/mineralbrist när ingen annan har? Det lär ju vara något fel , så att han inte kan ta upp det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-16 kl 20:49 »
Det finns fall där en del djur haft problem med att tillgodogöra sig vitaminer och mineraler och som snabbt piggnar på sig efter att få tillskjutet stora doser vitaminer men sen veknar när effekten avtagit.

Om det är ärftligt tror jag inte har undersökts ordentligt, men såna djur går normalt sett inte att ha kvar.

Eftersom ovanstående inte är jättevanligt så är min gissning att det är Marek eller annan virus som är desto vanligare.

marlun

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-16 kl 07:23 »
Tack för era kommentarer. Idag kommer vår lille hjälte lämna jordelivet. Han har blivit sämre under natten och ligger mest i den karaktäristiska marekställningen, ena benet fram och andra bak. Nu gäller det att hålla tummarna för övriga i gruppen. Hur lång tid tror ni det tar innan man ser symptom om det blir fler dom får det? Inte roligt det här :'(
« Senast ändrad: 29 aug-16 kl 07:42 av marlun »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-16 kl 07:57 »
Tyvärr kan det bli en utdragen historia.

marlun

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-16 kl 09:32 »
Frågan är var det kommer från??? Har kläckt fram gruppen själv i kläckare. Kommer det från vilda fåglad eller omgivningen?

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-16 kl 10:30 »
Omöjligt att svara på.

Och för att vara säker på att det är Marek krävs en obducering, vilda gissningar ställer inga diagnoser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

51 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser