Man kan frysa saften i tex gamla mjölktetror om man inte vill använda socker, eller, som jag önskar en mindre söt saft ibland.
Har inte provar just saftmajan ännu, men jag och min far (vi brukar koka bär och frukt tillsammans så att man får lite teamwork) fick av en släkting förra året, när hon städade ut, som skall provas nu till hösten!
Annars har vi kört på klassiskt maner med storgryta på svag värme och duksil efter, idealt håller man så långt det går under 70 grader, misstag man ofta gör ar att man öser i för mycket vatten i början för att man är rädd det skall bränna vid.
Socker går bra att tillsätta efteråt, lättare i en varm lösning, men det går att få i tillräckligt mycket även i rumsvarm lösning, konserveringsmedlet är för att förhindra jäsning vid lägre sockerkoncentration, annars måste man ösa i mängder med socker så att det blir knallsött...
Möglar gör det om man slarvar efter uppkoket så att man får in mögelsporer över en öppen yta, eller har otillräckligt rena burkar, man skall egentligen ha paraffin över om man kör öppna burkar, eller en tät kork och låta bli att sticka ned fingrar och annat eller öppna flaskor som är klara efter att de svalnat. Men det håller bara en begränsad tid med lågtemperaturkonserver jämfört med äkta vacumkonserver (typ konserveringsburkarna i glas, dessa skulle först noga kokas i en gryta, det upphettade livsmedlet fylles varmt, förseglas med gummipackningen så att så lite luft som möjligt blir kvar, sedan vänder man den upp och ned medans den svalnar, grytorna som hörde till dem hade en insticksthermometer i locket så att man kunde se rätt temperatur på det kokande vattnet och en ställning som burkarna stod på.)
Kom bara ihåg att hälla övre från eventuell glasflaska till en mjuk behållare innan man lägger det i frysen...