Framför allt är dieselmotorn mer ekonomisk då den går med fullt varvtal men låg belastning.
Bensinelverk drar nästan lika mycket bränsle räknat i liter per timme i tomgång som vid full last, men på en diesel kan man se tydlig skillnad i förbrukningen beroende på belastning.
Ska man köra elverket mycket bör man komma ihåg att av de här små kinamotorerna så är dieslarna mindre förlåtande än bensinare för slarv med oljebyten och sånt. Jag har sett flera små dieselelverk med havererat vevlager, ibland har det även slutat med vevstaksbrott och hål i vevhuset. Jag tror dock inte att det beror på någon egentlig kvalitetsbrist på motorn utan snarare att man har slarvat med oljebyten eller rengöring av oljefiltret. Den som inte har läst instruktionsboken för en sådan motor, eller plockat isär den i molekyler själv, vet nog inte att det finns ett oljefilter som ska rengöras regelbundet.
Där misstänker jag också att det normala knackande motorljudet från en liten dieselmotor gör att man inte hör omedelbart om motorn börjar slamra mer än vanligt pga en begynnande lagerskada, och upptäcker inte att något är fel förrän motorn totalhavererar och strömmen försvinner.
Den bättre verkningsgraden hos en diesel, tillsammans med att elverksmotorerna alltid är luftkylda och saknar termostat i kylsystemet, gör att en diesel kan få problem med att den aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur då den går med lätt last och det är mycket kallt ute, det leder till onödigt slitage och nersmutsning av oljan i förtid.