Jag svarar som andra här, någon av de mer storväxta allmogefåren fungerar bra. Samtliga föredrar i varierande utsträckning sly och t.o.m. bärris före gräs, och växer bra på det.
Helsingefår, Åsenfår, Värmlandsfår, klövsjöfår, eller Gutefår ger med rätt skötsel (förutom betet) hyggliga slaktvikter på 6-8- månader.
Men då får man se till att lammen kommer igång och växa som de ska, alltså tackorna ska hållas i bra hull vid lamningen, och så behöver lammens utevistelse starta på ett bra bete, så att de inte slutar att växa.
Jag har KRAV-anslutna Helsingefår i genbank. Vi Slaktar upp till 40 lamm per år i två eller flera "omgångar" med kontrakt hos slakteriet. Vi brukar ha en vikt mellan 16-24 kg på lammen, medelklassning R-, och snarare för låg fetthalt än för hög. De snabbast växande lammen kan bli slaktmogna på 5 månader, men det vanligaste är ca 7 månader. Jag är överraskad över att lammen klassar sig så bra och växer så fint.
Vi har uteslutande naturbeten med sly (mindre för varje år), förutom de första veckornas välkomstbete (åkerbete som används av hästar) och på hösten använder vi återväxtbete på på våra vallar. För övrigt egenodlat ensilage för fåren, något egenodlat hö, mineraler, e-selen tillskott, och vid behov KRAV-pellets eller köpt korn/åkerböna samt koncentrat (det är svårt att köpa KRAV-spannmål här omkring). Lamning i februari-mars.
Vi har haft rasen i 12 år, och kört den här uppfödningsmodellen de senaste 5 åren, och den är rimligt lönsam.