I teorin går det kanske att kläcka fram ankungar, men de är ganska krångliga att hålla i en lägenhet då de dels behöver ganska stora ytor att röra sig på innan de blivit tillräckligt stora att klara sig själva, dels behöver de också tillgång till vatten. Även om det i teorin går att lösa så blir det fort väldigt lortigt och ankbajs är svårt att få bort, samt luktar starkt av amoniak inomhus, det är inte fast som gås spillning utan mer kletigt flytande och torkar fast rätt ordentlig i golv och annat även om man skyddar golvet med papper.
Ta bara ägg och ungar du säkert vet är övergivna eller av andra skäl inte kommer att klara sig om du ändå vill försöka.
Duvor går inte då ungarna inte går att föda upp med konstgjort foder (de är beroende av krävmjölken).
Svalor går inte heller, exakt varför vet jag inte, men varken jag eller någon jag känner eller hört talas om som försökt att rädda svalungar från nedrasade bon har lyckats även om de klarar sig en tid.
(jag brukar lägga in dem i ett bo med jämngamla ungar om man hittar någon som trillat ur boet, det är nästan enda sättet tyvärr).
Kråkor och skator kan kanske gå om du hittar övergivna ungar, men det är rätt mycket jobb, de är de mest robusta fåglar jag kommer på som går att ha i en lägenhet.
(men plocka bara in ungar eller ägg du säkert vet är övergivna eller måste bort av andra orsaker, tex om någon rensar tak i staden och tänker ta bort ett bo kan du säkert prova att kläcka fram äggen, men räkna med att allt levande kan dö så att du inte blir ledsen om det inträffar när man skött ungarna en tid).
(måsar kan gå i teorin men de är ganska känsliga för rätt typer av foder, de har även en del särskilda krav jämfört med kråkor, även om de är lättast att få tag i ägg från, så jag rekommenderar dem inte som nybörjarfåglar, det är svårt att lyckas med dem i början även om äggen är ganska lätta att kläcka och ungen klarar sig en tid)
Ha INTE hundar eller katter i samma lägenhet.