Som redan antytt, börja med att bestämma om du ska ha enfas eller trefas. Gör en effektbudget för att få klart för dig hur hög effekt du måste ha på elverket. Se över om du bara har enfasutrustning eller om det finns någon trefaspryl (t ex pump i borrad brunn) som måste hållas igång. Tänk på att en del enfas elmotorer (asynkronmotorer) kräver mycket hög startström och kan vara svåra att få igång om de ska matas från ett klent elverk. Billiga vattenpumpautomater, kompressorer i kyl- och frysskåp mm är exempel på sådana.
Billiga trefaselverk fungerar bäst om de huvudsakligen får mata symmetriska trefaslaster, de mår inte bra om man tar ut mycket ström på en enda fas. Man kan t o m bränna sönder generatorn innan någon säkring löser ut om det vill sig illa.
Ett tips beträffande alla billiga elverk med kinesisk kopia av någon japansk motor (vanligtvis Honda när det gäller bensinmotorer, Yanmar för dieslar) är att kolla och om nödvändigt justera ventilspelet det första man gör. Ofta är det slarvigt inställt från fabrik, och om spelet är för litet på avgasventilen kan den brännas första gången motorn belastas hårt och länge.
Det är också vanligt på dessa motorer att de är dåligt rengjorda från spån mm från tillverkningen. Det kan vara lämpligt att göra en "riktig" inkörning av motorn och göra flera oljebyten under den första tiden, så är risken mindre att motorn skär efter några timmar den dag det är skarpt läge och elverket verkligen behövs.
Tänk på att de små dieslarna brukar ha ett oljefilter av typ nylonsil, som sitter innanför en plastplugg på vevhuset och som MÅSTE rengöras i samband med oljebyte. Ofta står det inget om det där filtret i bruksanvisningarna för kinaelverken, det syns inte på en gång att det är ett filter innanför pluggen, och om man slarvar med rengöringen dröjer det inte länge förrän man har ett haveri.
Efter att ha varmkört motorn ordentligt några gånger kan det vara idé att efterdra topplocksmuttrarna och samtidigt justera ventilspelet en gång till.