Jag har stängt av strömmen till bostadshuset och har kvar abonnemanget i grannhuset för att alla snickerimaskiner mm. gör det nödvändigt att ha ett elabonnemang.
För närvarande har jag en kabel i mellan så båda husen fungerar.
Än så länge har jag 16 A huvudsäkring för att få lägsta fasta kostnaden och tror det kommer att funka så länge man kör en maskin åt gången.
Hela elnätet i huset kommer vara överdimensionerat för minimalt spänningsfall och då funkar det med lägre huvudsäkring.
(Behövs ingen diskussion om att det inte funkar, för jag har redan testat. Gått ner från 20 A till 10 A säkringar till kompressorn efter byte till grövre kabel)
Bostadshuset har jag på sikt tänkt driva helt utan el från nätet.
Funderar på att montera solcellerna på husbussen och koppla den till huset, för att slippa dubbla anläggningar.
Känns bättre att kosta på en anläggning mer, för bättre funktion.
På sommaren är det nog inget problem, men på vintern räcker förmodligen inte solen till och då börjar det bli intressant med olika sätt att ladda om det är strömavbrott, så jag inte kan ladda från huset med elnätet.
Något som kan eldas för att ge ström lockar mest, då man har nytta av värmen som blir på köpet.
Har även en skylift, som ska monteras på en Mercedes lätt lastbil, men har ingen växellåda med kraftuttag, samt inte så roligt att motorn ska stå på tomgång för att åka upp och ner.
Funderar på att montera en trefasmotor för att driva hydraulpumpen och köra på el istället,
För att det ska funka utan el kan man ha ett diesel elverk på bilen. Det kan ju även nyttjas vid längre strömavbrott också.
Tycker det är bra om en sak kan användas till flera saker.