Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydroponic, odla egen fiskmat?  (läst 1531 gånger)

Nilsson

Hydroponic, odla egen fiskmat?
« skrivet: 02 jul-19 kl 20:13 »
Hej!
Allt jag läst om hydroponisk odling går ut på att man ska odla något ätbart till sig själv, vilket i sig inte är så dumt, men skulle man inte kunna odla något som fiskarna äter i stället? Typ aöger som man pressar till pellets eller så? Är jag helt fel ute?

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Hydroponic, odla egen fiskmat?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-19 kl 20:38 »
Det finns en bok som heter Levande Föda för akvariefiskar av Kjeld Bo Larsen som är bra.
Tar upp näringsvärdet i fodret, sedan börjar boken med ryggradsdjur som fiskfoder med annan fisk grodlarver och larver från vattenödlor. Fortsätter med landinsekter, vatteninsekter, kräftdjur, blötdjur, maskar, andra djurgrupper och slutligen växter som alger. Tar upp allt från att fånga ute i naturen till att odla de olika födoämnena hemma.

Tex så är ju Tilapian en ciklid som många ciklidfantaster har haft i sina akvarier långt innan det kom på modet att odla dem som matfisk.

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-19 kl 20:39 »
Antar du menar alger.
Allt beror på hur stort du ska ha det och vilken fisk du vill föda?
Finns ett avsnitt av River Cottage där dom gör ett besök hos en fiskodlare som också odlar vattenkrasse. Den odlaren sa att fisken (regnbåge) växte bättre av insekterna som kom genom krasse odling än vad dom gjorde av pellets. Men den pelletsen är ju gjort av småtorsk å sill mest. Alger kan ju vara annat. Själv tror jag mer på insekter.

I grannbyn är det en som har en egen damm. Kanske 300x300 meter. Han brukar släppa ut en 100st regnbågar där på våren. Innan isen kommer så lägger dom nät. En del har vuxit mer än ett kilo utan stödutfodring.

För småbruk går det mesta. Hört rykten om folk som stänger in små tjänar i skogen. Släpper en par grisar där som får föda sig själv över sommaren med det som tjärnen ger dom.
Tydligen ska dom växa bra och bli fint fläsk.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nilsson

« Svar #3 skrivet: 02 jul-19 kl 21:09 »
Det finns en bok som heter Levande Föda för akvariefiskar av Kjeld Bo Larsen som är bra.
Tar upp näringsvärdet i fodret, sedan börjar boken med ryggradsdjur som fiskfoder med annan fisk grodlarver och larver från vattenödlor. Fortsätter med landinsekter, vatteninsekter, kräftdjur, blötdjur, maskar, andra djurgrupper och slutligen växter som alger. Tar upp allt från att fånga ute i naturen till att odla de olika födoämnena hemma.

Tex så är ju Tilapian en ciklid som många ciklidfantaster har haft i sina akvarier långt innan det kom på modet att odla dem som matfisk.
Bra tips ska kola det!

Nilsson

« Svar #4 skrivet: 02 jul-19 kl 21:10 »
Antar du menar alger.
Allt beror på hur stort du ska ha det och vilken fisk du vill föda?
Finns ett avsnitt av River Cottage där dom gör ett besök hos en fiskodlare som också odlar vattenkrasse. Den odlaren sa att fisken (regnbåge) växte bättre av insekterna som kom genom krasse odling än vad dom gjorde av pellets. Men den pelletsen är ju gjort av småtorsk å sill mest. Alger kan ju vara annat. Själv tror jag mer på insekter.

I grannbyn är det en som har en egen damm. Kanske 300x300 meter. Han brukar släppa ut en 100st regnbågar där på våren. Innan isen kommer så lägger dom nät. En del har vuxit mer än ett kilo utan stödutfodring.

För småbruk går det mesta. Hört rykten om folk som stänger in små tjänar i skogen. Släpper en par grisar där som får föda sig själv över sommaren med det som tjärnen ger dom.
Tydligen ska dom växa bra och bli fint fläsk.

Jag menade alger. skall sluta skriva från en lite telefonskärm. Jag menade också aquaponic givetvis!
Regnbåge äter väl mest insekter i vilt tillstånd och inga växter eller har jag fel där?

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-19 kl 21:17 »
Som liten insekter men övergår till fiskdiet vid viss storlek.
Men som pellets. Pellet som pellet. Ett hungrigt djur äter det dom får. Om dom växer av det eller ej är ju en annan femma.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nilsson

« Svar #6 skrivet: 03 jul-19 kl 22:50 »
Som liten insekter men övergår till fiskdiet vid viss storlek.
Men som pellets. Pellet som pellet. Ett hungrigt djur äter det dom får. Om dom växer av det eller ej är ju en annan femma.

Jag har hört talas om att odla typ flyglarver i gödsel till mat för fisk och fågel. Går det att få tag i soldatfluga i sverige och bygga en egen farm?

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-19 kl 23:04 »
Vi hade en damm som vi hovade mygglarver i som vi sen frös i kuber. Perfekt mat till fisk.
Till Malawi gjorde jag räk/ärtblandning men tillförde lite vitaminer.
Discusarna fick en oxhjärtblandning.

Nilsson

« Svar #8 skrivet: 03 jul-19 kl 23:12 »
Vi hade en damm som vi hovade mygglarver i som vi sen frös i kuber. Perfekt mat till fisk.
Till Malawi gjorde jag räk/ärtblandning men tillförde lite vitaminer.
Discusarna fick en oxhjärtblandning.

Spännande!

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser